Escola Vella (Antic Hospital de Pelegrins) Corbera de Llobregat

Baix Llobregat
C/ Major, 14-16
Part alta del nucli urbà de la vila

Edifici
Medieval
Gòtic
Modern
XV-XVII-XX
Legal
BCIL (14/01/87); Catàleg Municipal, 2005, núm. 5
Sí: IPA 18362
Científic
Ajuntament de Corbera de Llobregat. C/ la Pau, 5. Corbera de Llobregat
Agustí G. Larios, Helena Garcia Navarro

Casa entre mitgeres de construcció molt primitiva, a redós de l'accés medieval del castell. Disposa d'entrada per un reclau del carrer a nivell més baix, amb graons de baixada a un costat del carrer. Té un portal rodó que en habilitar la casa per a les escoles seria tallat com a llinda; alguns dels carreus, sobretot els de la part inferior, estan força erosionats. Altrament, la finestra té llinda gòtica matussera en arc conopial. En una de les rehabilitacions es va pujar la seva alçada, diferenciant-se el tipus d'obra de l'original. L'interior està totalment renovat.

El 1998 es va realitzar una rehabilitació total de l'edifici per adequar-lo al seu ús com equipament cultural. A un lateral es va posar una placa commemorativa on es pot llegir: "Antic hospital pelegrins segle XV. Habilitat com a Ajuntament i com a escola pública el segle XIX. Rehabilitat l'any 1998."

Arran l'augment del pelegrinatge per la devoció local a Santa Magdalena, pels volts del segle XV s'escau l'establiment d'un hospital de pelegrins per atendre els desvalguts. Posteriorment, també ha tinguts usos com a seu de l'ajuntament i de les escoles.

ARAGÓ I GASSIOT, Ramon M. (1984). «Fitxa del Servei de Patrimoni Arquitectònic». Barcelona: Generalitat de Catalunya CLOPAS I BATLLE, Isidre (1985). Notes històriques de Corbera de Llobregat. Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat GARCÍA NAVARRO, Helena (1998). L'Abans. Recull gràfic de Corbera de Llobregat. El Papiol: Efadós Editorial RIERA I BAGUÉ, Josep M. (1987). Documents de la història de Corbera de Llobregat. Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat RIERA I BAGUÉ, Josep M. (1995). «Fitxa del Pla especial del catàleg de patrimoni arquitectònic i natural de Corbera de Llobregat». Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat.