Ermita de Sant Bartomeu de Cabanyes
Òrrius

Maresme
    Sant Bartomeu de Cabanyes
    Aproximadament a uns 2 km del nucli urbà d'Òrrius, en direcció a la Roca, just a tocar amb el seu terme municipal.
    393 m

Edifici
    Romànic
    XII
    Precatàleg d’edificis, construccions i terrenys del municipi d’Òrrius a protegir. NNSS 2003.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA.: 8759.
    Religiós
    08152A004000160000ZH
    Virgínia Cepero González

Capella romànica d'una sola nau, amb un arc presbiteral que comunica amb l'absis semicircular. La coberta de la nau és de volta de canó, coronada per un petit campanar d'espadanya d'una sola obertura i de factura moderna; la coberta de l’absis és de quart d'esfera.

La façana principal, que es troba orientada a ponent, presenta un portal adovellat i una finestra rectangular. Al centre de l’absis, s’hi obre una finestra de doble esqueixada.

A l'interior, el paviment és de pedra. Hi ha una imatge de Sant Bartomeu en una fornícula del mur nord, un altar de pedra molt sobri i un banc de pedra al mur sud.

Al mur de tramuntana, s’hi adossa la casa de l'ermità, que ha estat objecte d’obres de reforma que han desfigurat la seva fisonomia original.

El topònim de Chabanes es troba documentat des de l’any 931. La primera referència documental de la capella és de l’any 1191.

L'any 1299 era administrada pel rector d'Argentona i a partir del segle XV, va passar a ser considerada ermita.

Hi van tenir drets de patronatge els propietaris de can Cabanyes de Dalt, ca l'Argent i can Cunill.

Al segle XIX va passar a ser administrada per la parròquia d’Òrrius.

AINAUD, J. (dir.) (1991) “Sant Bartomeu de Cabanyes”. Catalunya Romànica, vol XX. Barcelona: Fundació Enciclopedia Catalana.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (1988) Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Òrrius).