Els Pins de Cal Ferret

1.72011
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Ajuntament de Santa Fe del Penedès. C. de l'Horta, 1. Santa Fe del Penedès.
    Oriol Vilanova

Zona arbrada dissenyada a manera de parc urbà ubicat al nucli de Santa Fe del Penedès. S'arriba a la zona des del carrer Major, que va a parar a Cal Ferret. Davant d'aquesta casa s'obre aquest espai, organitzat en dos àmbits: un de més elevat, on es concentra la pineda que li dona nom, al mig de la qual s'alça un dipòsit d'aigua de grans dimensions i que ara és utilitzat per l'Ajuntament del municipi en part com a magatzem. Al voltant d'aquest monticle s'estén una zona més baixa i planera, que connecta de fet amb el carrer Major, però que no està asfaltada, i on hi ha instal·lada una barbacoa, bancs i d'altres elements d'esbarjo. Ambdues zones - l'alta i la baixa - estan separades per un marge de pedres de grans mides que actua com a terrassa o marge, al mig del qual hi ha una escala que comunica els dos àmbits.

L'actual espai dels Pins de Cal Ferret va pertànyer a la casa de Cal Ferret fins a finals dels anys '80 del segle XX, moment en què passà a ser un espai municipal.
    Segons Joan Hill (veure bibliografia), i per informació oral del senyor Joan Lloret, dalt del turó, on avui s'emplaça un dipòsit d'aigua en desús, es diu que en època medieval hi havia ubicada una torre de guaita, pertanyent a l'antiga quadra de Santa Fe. Encara avui se'n diu el turó del Castelló.

"TOT SANTA FE" Butlletí informatiu de l'Ajuntament de Santa Fe del Penedès, nº 29. Gener 2007, p. 13.
    VENDRELL I VENDRELL, Remei, et alii. (1994): "Santa Fe del Penedès. Un municipi històric al cor de l'Alt Penedès." Edita: Ajuntament de Santa Fe del Penedès. Santa Fe del Penedès, p. 25.