Dolmen del Pla del Trullars
Monistrol de Calders

Moianès
    al sud-est del terme municipal, dalt del Pla del Trullars.
    accés per pista forestal des de la urbanització el Solà o per un corriol senyalitzat des del poble.

419735
    Jaciment arqueològic
    Neolític
    Edats dels Metalls
    III-II aC
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Difícil
    Sense ús
    08127A003000080000EW
    Sara Simon Vilardaga

Monument megalític del tipus dolmen consistent en una cambra sepulcral, l'estructura visible actualment és el resultat d'una restitució realitzada l'any 2005. Es tracta d'un dolmen de cambra simple, amb una caixa de planta rectangular formada per grans lloses falcades a terra i una gran llosa de coberta. Al voltant de la cambra sepulcral es reconstruí un túmul de pedra i terres de planta circular.

Les lloses que mancaven per la reconstrucció del dolmen van ser substituides per peces properes a la zona.

Les primeres referències científiques de l'estructura són de l'any 1920 per part del Centre Excursionista de Vic. A finals dels anys 50 del segle XX es va dur a terme un estudi i documentació planimètrica i gràfica de la mà de Ricard Bautista. El 2003, després de l'important incendi que afectà la zona, es va realitzar una excavació arqueològica a fi de recollir el màxim d'informació possible per tal de poder incloure el monument dins una ruta turístico-cultural. Entre febrer i març del 2005 es va dur a terme una nova intervenció arqueològica consistents en la reconstrucció del monument.

-DAURA, A.; GALOBART,J. (1982): "L'arqueologia al Bages". Les Fonts, Quaderns de Recerca i Divulgació, núm. 5. Manresa: Col·legi de Doctors i llicenciats.
    -ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions.
    -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.