Creu de les Forques/Creu del Carme/Creu de la plaça de la Creu/Creu de cal Carbó
Avinyonet del Penedès

Alt Penedès
    08792 AVINYONET DEL PENEDÈS
    A la cruïlla entre la Carrerada i el camí de les Forques

Element arquitectònic
    XX
    Una mica esquerdada. La creu actual és una reposició d'una altra idèntica que va ser destruïda el 1936
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    BCIN
    Ornamental
    Ajuntament d'Avinyonet del Penedès. Plaça de la Vila, 1. 08792-AVINYONET DEL PENEDÈS
    J.M. Huélamo - ARQUEOCIÈNCIA

Dins el nucli urbà, en un indret anomenat "Les Forques", i en un extrem del carrer del Carme, es troba aquest element urbà que ha fet les funcions de creu de terme. És una creu de pedra de base quadrangular, que s'eleva a sobre d'un podi de dos graons d'alçada. El fust és poligonal, i la creu pròpiament dita està sobre un capitell llis i és de forma trevolada.

Figura sense numeració a l'inventari d'immobles d'interès arquitectònic de propietat municipal d'Avinyonet del Servei de Patrimoni Arquitectònic de la Diputació de Barcelona.

Aquesta creu, com també la Cal Ràfols, la del Puig de la Mireta i la Creu d'en Llanes, van ser posades per mossèn Ramon Casajuana, durant els anys en que va estar a Avinyonet, és a dir entre 1939 i 1946. Sembla que la majoria ja hi eren als indrets en què van ser refetes. Se sap, a més de l'existència d'altres tres que presenten i/o presentaven la mateixa morfologia: una a la cruïlla del camí de Sant Pere d'Avinyó als Gorgs, potser coneguda com a de Santa Teresa, a l'indret que baixa a Can Porràfols; una segona a la carrerada, a la cruïlla de la carretera que baixa cap a Sant Sebastià dels Gorgs, i per últim, la tercera al costat de la Masia de la Creu, origen segons l'opinió generalitzada, del topònim d'aquesta casa. L'indret sembla que amb anterioritat es deia Guardiola, tal i com es pot llegir en un document del segle XVIII (JUNQUERAS, MARTÍ, 2001).

INVENTARI DE PATRIMONI (1990) Inventari d'Immobles d'interès arquitectònic de propietat municipal Servei del Patrimoni Arquitectònic de la Diputació de Barcelona. JUNQUERAS VIES, Oriol; MARTÍ ESCAYOL, Maria Antònia (2001) Informe sobre l'origen, ús i significat dels topònims del terme municipal d'Avinyonet del Penedès. Document mecanografiat. LLOPART, Pere (1979) "Història. Record dels Nicolaus de Mossen Ramon Casajuana". Arrels. Revista juvenil. Avinyonet del Penedès, juliol 1979.