Conjunt funerari de la família Senties
Sant Martí de Centelles

Osona
    Cementiri de la Parròquia de Sant Pere de Valldeneu
    Al centre del cementiri situat davant l'església de Sant Pere de Valldeneu

Element arquitectònic
    Noucentisme
    No apareix en la seva forma originària
    Ref. cad.: 005A00160
    Anna M. Gómez Bach

Conjunt funerari format per un recinte rectangular de 2'5 per 3 m tancat per una barana de ferro i pilars de pedra als angles. Al centre de l'estructura hi ha una creu, imitant un tronc, situada dalt d'un pedestal i amb una flor a l'encreuament dels braços. Aquest cos es troba coronat als angles per una decoració vegetal. Al mateix centre i encastat al terra hi ha un llibre obert amb una flor de neu, un pensament i una inscripció. També hi ha una làpida de forma semicircular que segurament es troba fora del seu lloc d'origen, i que és de difícil adscripció.
    El text gravat com a inscripció diu:
    A la buena família Sentias y Oller
    Distrito del somaten de Sant Martin de Centellas
    Parroquia de Balenya Sant Martín 1924
    Restos de Fco Sentias Ollé Cabo.

Cementiri situat a l'antiga parròquia de Sant Pere de Valldeneu que en un principi estigué vinculada a la parròquia de Sant Martí del Congost però que al s. XI ja apareix documentada com a parròquia. El topònim de la zona prové de Vilar Danielis, documentat al s. XI. Les funcions d'aquesta parròquia i d'aquest cementiri han minvat perquè la població s'ha concentrat a la part baixa del nucli.
    Segons informadors orals alguns membres de la família Sentias (o Senties) foren assassinats durant la Guerra Civil Espanyola, al 1936.

PLADEVALL, Antoni. (1955-1957). San Martín de Centelles, San Miguel Sesperxes y San Pedro de Bertí. a Ausa, n. XVIII. p. 357-372.
    PLADEVALL, Antoni. (1962). Romiatge a Sant Martí de Centelles i Sant Miquel Sesperxes i Bertí. Vic.
    PLADEVALL, Antoni. (1992). Orígens i formació del terme municipal de Sant Martí. Ajuntament de Sant Martí de Centelles.
    SOLANS, Antoni. (1992). Notes i comentaris sobre Sant Martí de Centelles. Ajuntament de Sant Martí de Centelles.