Conjunt de cases del carrer Santa Anna
Capellades

Anoia
    Carrer Santa Anna, 4-10
    A llevant del casc antic delimitada pels carrers; Sant Francesc, Sta. Anna, Anselm Ferrer i Miranda

Conjunt arquitectònic
    Popular
    XIX
    Residencial
    0783022CF9908S, 0783021CF9908S, 0783021CF9908S, 0783019CF9908S
    Juan Garcia Targa

Conjunt de cases unifamiliars entre mitgeres, alineades a carrer amb pati a migdia, a la part posterior. Són de planta baixa i dues plantes pis, i amb coberta de teula corba a dues vessants, acabades amb ràfecs de diverses tipologies, canal i baixant fins al primer forjat. Les
    façanes estan composades segons dos eixos, amb obertures de proporció vertical, i els seus paraments, arrebossats i pintats de diversos colors, recolzats en sòcol de pedra aplacada de diferents formes i materials. A l'alçada del primer pis de la casa núm. 6 hi ha una fornícula d'arc de mig punt tancada amb vidre, dedicada a santa Anna.

Conjunt de cases del carrer Santa Anna: cases entre mitgeres, d'arquitectura popular, modificades i integrades en el seu entorn.

Algunes de les edificacions d'aquest segment del carrer Santa Anna ja consten al capbreu de 1805, possiblement com a resultat d'una sèrie d'establiments realitzats el 1799. Amb tota seguretat ja existien el 1851, tot prenent com a referent el plànol realitzat aquell any per Rómulo Zaragoza. Era un espai ocupat preferentment per pagesos, propietaris o arrendataris, de l'horta propera. La urbanització d'aquest carrer no es va completar fins a la seva connexió amb el passeig del Capelló a finals de la dècada de 1920. Malgrat això, fins a la dècada de 1960 hi van predominar els terrenys d'horta.

L'actual casa número 4 del carrer Santa Anna va estar construït durant l'establiment de 1799 realitzat per Salvador Guarro i Josep Vaqués. S'esmenta Al capbreu de 1805 on apareix una casa en aquest carrer, propietat de Joan Clanxet. Aquesta família va estar vinculada, primer, a l'activitat llanera, i més tard al cotó. L'ocupació d'aquesta família s'allarga fins 1920 que apareixen esmentats els germans Mayans Bartrolí.

L'actual casa número 6 del carrer Santa Anna va estar construïda com a resultat d'una operació d'establiment idèntica a la comentada amb anterioritat. En aquest cas, el beneficiari fou Jaume Serena i Serra, cotoner.

La casa de Santa Anna, 6 (l'actual 10) era habitada el 1894 per Ramon Garriga Castellví, pagès de professió, i la seva família.

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades (títol provisional).

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades (títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades (coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU HISTÒRIC COMARCAL DE L'ANOIA

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES