Concurs de colles sardanistes d'Òdena
Òdena

Anoia
    Plaça Major, 2

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Lúdic
    Ajuntament d'Òdena.
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Concurs de colles sardanistes en el qual participen colles d'arreu de Catalunya que s'enfronten en una competició de dansa. Es ballen dues sardanes obligades, una de revessa i finalment una de germanor.

L'1 de maig de 1972 es va celebrar per primera vegada a la Plaça Major, el Concurs de Colles Sardanistes d'Òdena, puntuable per a l'11è Campionat de la Catalunya Central. Uns anys després, l'any 1984 en el decurs del tretzè concurs es van presentar dues colles sardanistes locals, Joves i Petits Odenencs. L'any següent una tercera, Esclat Odenenc. Aquest mateix any 1985 l'escenari del concurs va ser per primera vegada el pati del CEIP Castell d'Òdena. El 1988 una nova colla local, Llavor Odenenca. En l'actualitat el concurs es celebra al Parc de la Font.
    Aquell primer del concurs de l'any 1972 es va comptar amb la presència de la cobla "La Principal del Bages" i van participar únicament 9 colles.
    S'ha celebrat de forma ininterrompuda des d'aleshores, sempre coincidint amb la Festa Major d'Òdena, i a les 12 del migdia de l'1 de maig.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1987): "Òdena, l'única vila sardanista de la comarca", Òdena, Butlletí d'Informació Municipal, 10. Ajuntament d'Òdena, Òdena, p.8.
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1988): "Les colles sardanistes d'Òdena campiones de la primera fase prèvia del campionat de Catalunya en categories Infantil i juvenil", Òdena, Butlletí d'Informació Municipal, 13. Ajuntament d'Òdena, Òdena, p.7.
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1996) La Sardana a Òdena. Amb motiu del 25è Concurs de Colles Sardanistes. Ajuntament d'Òdena, Òdena.
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1996) La Sardana a Igualada, Òdena [Inèdit]