Col·lecció Prats i el Lluçanès
Prats de Lluçanès

Osona
    Museu Municipal Miquel Soldevila. c/ de la Bona Sort, 28. Nucli urbà. Prats de Lluçanès

419611
    Patrimoni moble
    Col·lecció
    Prehistòric
    Edats dels Metalls
    Antic
    Ibèric
    Romà
    Medieval
    Modern
    Barroc
    XVIIaC-XX
    Seria interessant fer un registre i inventari exhaustiu del material i les peces del Museu.
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Prats de Lluçanès. Passeig del Lluçanès, s/n "cal Bach". 08513. Prats de Lluçanès
    Jordi Compte i Marta Homs

La col·lecció Prats i el Lluçanès es troba ubicada a la planta baixa del Museu Municipal Miquel Soldevila de Prats de Lluçanès. Es tracta d'una col·lecció d'objectes que es divideix en dos àmbits: el de la història més concreta de la vila de Prats de Lluçanès, i el de la història del territori general del Lluçanès. Els dos àmbits estan acompanyats per grans plafons explicatius amb gràfics, mapes, imatges i fotografies que ressegueixen la història i la cultura des de la prehistòria fins a l'actualitat.

La sala del Lluçanès està formada per 9 plafons explicatius i una vitrina de vidre central que conté objectes de diferents jaciments:

- Balma sepulcral de Font Guillera. Lluçà. (1700 aC - 1500 aC):
    Diversos fragments ceràmics, aixovar funerari lític (plaqueta d'esquist), aixovar funerari lític i ossi (làmines de sílex i punxons d'ós treballats) i aixovar funerari ossi (material antropològic, crani frontal humà masculí, volta de crani femení).

- Poblat ibèric de Puigciutat. Oristà. (150 aC):
    Fragments de ceràmica campaniana, monedes, puntes de llança, puntes de fletxa, peces metàl·liques i fusioles de terrissa.

Així mateix, s'exposen dins la vitrina monedes romanes (segles II aC al III dc.) i monedes medievals (segles V al XV) localitzades en diferents indrets del Lluçanès. També hi ha 6 fragments de retaule barroc (segle XVII) de l'església parroquial de Sant Vicenç de Prats de Lluçanès destruït durant la Guerra Civil.

La sala de Prats de Lluçanès consta de 13 plafons explicatius sobre la història, les festes, les tradicions, la política, la vida associativa i l'evolució del poble, i una vitrina de vidre central amb objectes que formaven part de la vida de Prats de Lluçanès durant els segles XIX i XX. Entre aquests objectes es poden trobar: motlles de terrissa per a confitura utilitzats pels adroguers (segle XIX); aparell de fusta per amidar espardenyes; llums d'oli, de carburs, fogó d'esperit de vi; rellotge solar; utensilis del sereno; utensilis de l'agutzil; vara de l'alcalde i dels regidors; segells municipals (segles XIX i XX); urna electoral de vidre (segle XIX) així com fragments de la campana Vicenta amb inscripció, etc.
    A la mateixa sala, també hi ha una mufla utilitzada per Miquel Soldevila per la cocció d'esmalts i un forn; i un conjunt d'armes (segle XIX) utilitzades en època carlista, format per una espasa, una baioneta, una escopeta, un sabre amb la funda, etc. penjades en una paret.

El Museu Municipal Miquel Soldevila no té un servei permanent d'atenció al visitant ni d'obertura. Per visitar-lo s'ha de demanar a l'Ajuntament de Prats de Lluçanès.

Maria Pecanins - viuda de Miquel Soldevila - deixà en herència a l'Ajuntament i població de Prats de Lluçanès la casa de la seva propietat ubicada al carrer de la Bona Sort, amb la condició que esdevingués un museu en memòria del seu difunt espòs i on es poguessin exhibir les seves obres d'art i les d'altres artistes. El 1982, tretze anys més tard, un grup de pradencs es van constituir en els Amics dels Museus de Prats de Lluçanès amb la finalitat de crear el Museu Miquel Soldevila, el qual va obrir les portes el dia 1 de maig de 1983. El primer concepte del museu s'articulava a través de diferents sales: una dedicada a donar a conèixer la història de la vila; una altra amb l'exposició dels oficis i professions de la terra en el transcurs del temps, i la darrera destinada a descobrir l'obra i la personalitat de Miquel Soldevila. Al mateix temps, al pis superior, hi hauria una reservada a exposicions temporals. També es concebia conservar el taller i l'estudi de l'artista per tal que el visitant es familiaritzés amb l'artista.
    A meitat dels anys noranta, a causa del mal estat de la teulada i les humitats de la planta baixa, l'edifici es va tancar durant tres anys per tal de ser restaurat. El 9 de maig de 1999 es van reobrir les portes de la nova casamuseu. Les obres de reforma van comportar canvis en les sales d'exposicions, amb vitrines i plafons moderns i il·luminació adient. A partir d'aquest moment s'hi mostren dos àmbits d'exposicions: a la planta baixa es poden veure les sales dedicades a explicar la vida de Prats de Lluçanès i l'evolució històrica del territori del Lluçanès, amb textos, mapes, gràfics i fotografies, i a la primera planta hi ha dues sales destinades a explicar la vida de Miquel Soldevila i exhibir una petita part de la seva obra -pintures i dibuixos bàsicament -. Actualment una de les sales - anomenada espai Puigvistós - està destinada a l'exposició del procés, fotografies i objectes trobats en l'obertura de la Fossa Comuna de Prats de Lluçanès. A les golfes o segona planta, es troba material arqueològic, etnològic, fotocòpies de goigs del Lluçanès, eines del camp, terrissa, etc. sense classificar i amb poques mesures que estableixin la bona conservació i protecció.

CORTADA, F.X., Miquel Soldevila i Valls. El gran mestre de l'esmalt, Ajuntament de Prats de Lluçanès i Centre d'estudis del Lluçanès, 2003.