Col·lecció de terrissa de Josep Masó
Sant Julià de Vilatorta

Osona
    Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. Plaça del Marquès de la Quadra, 1 i c/ Indústria
    Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta.

Patrimoni moble
    Col·lecció
    A l'interior d'un recinte tancat.
    Restringit
    Ajuntament
    Lluís Vilalta

Col·lecció de 333 peces de terrissa obrades pels terrissers de Sant Julià de Vilatorta per a usos diversos: cuina, emmagatzematge, corral, construcció, figures de pessebre.... Inclou atuells per a la cuina, per a la taula, per al rebost, per al corral.... per a contenir vi, per a dur l'aigua, per anar al foc, per l'higiene... El fons inclou documentació amb fotografies i dades dels terrissers. Existeix un inventari del fons, amb números de referència. D'entre les formes representades, hi ha tupins, càntirs (reduïts o negres i oxidats), gibrells, torratxes, olles, matoneres, espalmatòries, escorre-coberts, posa-fregalls, soperes, gerres, embuts, abeuradores, menjadores, escorredores, fogonets i fogones, cassoletes, estalvis, tarros d'infornar, bols, plats, joc de té, cullerots, orinals, i altres atuells, a més de figures de pessebre, de fireta, teules, rajoles, cairons, baixants de canal, peus de columna, i peces commemoratives d'esdeveniments locals
    El fons va ser compilat per Josep Massó i Capelleres durant molts anys i adquirida per l'ajuntament el febrer de l'any 2015. El fons es troba dipositat en un magatzem municipal, al carrer Indústria. Una mostra representativa es troba exposada en una vitrina, des de 2015, a l'ajuntament, composta per 24 peces. La cartel·la que acompanya la mostra diu" Mostra de peces de terrissa popular vilatortina" i afegeix que la majoria de peces provenen de la col·lecció Massó.

A la fitxa de 2014 redactada per LL. Vilalta hi constava el següent: la col·lecció de terrissa de Josep Masó està formada per més de 120 peces de terrissa autòctones de Sant Julià de Vilatorta, obrades pels terrissers vilatortins: Joan Capdevila, Ricard Folgarolas, Tomàs Soler -Tomàs de plaça-, Joan Folgarolas -Xec-, Josep Folgarolas, Isidre Carrera, Josep Boixeda -Bufó-.
    La relació de peces és:
    -18 tupins (de diverses mides: ull de bou, ollic, de fàbrica, de plat, petricó, presa)
    -1 tupí amb broc
    -2 fogonets dels tres merlets
    -5 fogones
    -21 càntirs (de diverses mides: de tronc, bover, fireta, petit, de carboner)
    -1 estalvis
    -6 gibrells (de diverses mides)
    -1 sopera
    -3 escorredores
    -5 olles (de diverses mides i models)
    -2 "don pedro" (de diverses mides)
    -9 orinals (de diverses mides i models)
    -1 guardiola gran
    -5 matoneres
    -11 menjadores i abeuradores de bestiar (de diverses mides i models)
    -2 "tarros d'enfornar"
    -5 cassoles (de diverses mides)
    -7 gerros (de diverses mides i models)
    -2 canelobres
    -5 torratxes (de diverses mides i models)
    -1 esocorre-coberts
    -4 plats (de diverses mides i models)
    -teules diverses
    -baixants de canaleres i colzes
    -1 joc de cafè
    -cuinetes
    -diverses figures de pessebre
    -records commemoratius d'actes i activitats diverses
    -2 cantirets commemoratius de la inauguració de les Set Fonts -1930 i 1933.

Sant Julià de Vilatorta va ser coneguda per la seva important indústria dels terrissaires, la seva principal activitat des del segle XVI. Va donar identitat al poble fins el punt que va ser conegut com a "Sant Julià de les Olles", i els vilatortins, com a "tupinots" (clara referència a l'atuell més popular obrat pels terrissers). Hores d'ara Sant Julià de Vilatorta ja no compta amb cap obrador. L'últim terrisser fou Joan Capdevila i Boixassa, el Joan de ca La Llebre.

Catàleg de la Col·lecció de peces de terrissa de Josep Masó i Capelleras (dossier)