Col·lecció arqueològica del Museu Arxiu Municipal
Vilassar de Dalt

Maresme
    Carrer Marquès de Barberà, 9 (Can Banús)

41.51948
    Patrimoni moble
    Col·lecció
    Prehistòric
    Neolític
    Edats dels Metalls
    Antic
    Ibèric
    Romà
    Medieval
    Legal i física
    Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Vilassar de Dalt (Pl. de la Vila, 1 - 08339)
    Jordi Montlló Bolart

El Museu Arxiu Municipal de Vilassar de Dalt és un museu de comunitat i, per tant, interdisciplinar. El seu origen no es basa en la donació d'una col·lecció concreta d'un particular sinó del treball per recuperar el passat més llunyà d'un grup de persones encapçalades per Jaume Ventura i el seu interès per l'arqueologia.
    Així doncs, la col·lecció arqueològica és una de les tres més importants del fons del museu. Està formada per les troballes realitzades tant en jaciments excavats antigament, com d'excavacions recents. Destaquen els jaciments prehistòrics descoberts per Jaume Ventura, Pau Ubach i el grup d'arqueologia (Cova d'en Pau, Cova de la Granota, Cova d'en Joan, etc). També hi ha material procedents d'excavacions de jaciments romans (La Fornaca, Can Miqueló, Cal Garbat, Can Torradeta, Pistes d'Atletisme, Can Olla, etc) així com de jaciment dels voltants (Céllecs).

La única sala d'exposició permanent del museu està dedicada a l'arqueologia.

Segons consta en el registre de museus de la Generalitat la data de formació del museu és de 1961 "com a formalització legal de la col·lecció arqueològica reunida pel Grup d'Arqueologia Local". Certament, els inicis del Museu cal buscar-los en aquest Grup d'Arqueologia, al capdavant del qual hi havia Jaume Ventura, que actuava de sotscomissari local d'excavacions arqueològiques, sota la tutela del Baró d' Esponellà. Els inicis d'aquest grup cal buscar-los a partir de la segona meitat dels anys 40, com explica Esteve Albert (1986: 8) que realitzaren la primera campanya arqueològica a l'acabament de la Segona Guerra Mundial, sota la direcció del Dr. Serra Ràfols i de Marià Ribas. Tot i que Pau Ubach ens parla de l'any 1943 com l'inici d'en Jaume Ventura en l'arqueologia i ens explica que amb anterioritat ja havia fet alguna cosa aïllada (entrevista a Pau Ubach, 22 de març de 1994). Més endavant, Albert (1986:28) ens explica com "Sota el mestratge de Serra-Ràfols i de Marià Ribas i Bertran, vàrem estendre per tota la comarca els treballs dins l'àrea d'acció de la Secció d'Història i Arqueologia del Museu de Mataró, amb el propòsit de crear un Centre d'Estudis Comarcals. Això ens donà ocasió de connectar amb un grup de vilassarencs, entre els quals no hi mancà en Jaume Ventura".
    De totes maneres les activitats d'aquest grup les podeu consultar més abastament en el llibre de Pau Ubach (1994). De les intervencions a partir dels anys 40 es va formar la col·lecció arqueològica. La idea, segons Ubach (1986:229) era fer un museu del megalític i explica els tràfecs de trasllats d'un lloc a l'altre fins anar a parar a la finca de Can Banús l'any 1974. També explica que van haver de netejar molts locals que no van arribar a estrenar. El primer local va ser a la casa d'en Jaume Ventura, després Can Deim i els Rajolers (Sala de la Societat del Carme).
    A partir de 1980 va començar l'interès per la indústria i es va recuperar materials de les fàbriques tèxtils de Vilassar. Amb aquests elements es va muntar una exposició "La Fàbrica i el carrer" als locals d'una antiga fàbrica, Can Valls, on havien de quedar instal·lats com exposició permanent, però un incendi va malmetre alguns materials.

ALBERT i CORP, Esteve (1986) L'home dels ocells i dels peixos. Del Maresme a les Valls d'Andorra. Editorial Andorra, Andorra la Vella.
    MONTLLÓ BOLART, Jordi (1998). Història i actualitat dels museus i col·leccions del Maresme. Treball de recerca del programa de doctorat del Departament d'Antropologia de la Universitat de Barcelona: Recerca en antropologia cultural. Tutor: Doctor Joan Bestard. Inèdit.
    UBACH, Pau (1994) Memòries etno-arqueològiques. 6.000 anys d'història en el Maresme. Vilassar de Dalt, 1934-1993. Col·lecció El Montalt, 17. L'Aixernador, Argentona.