Centre Municipal de Sant Lluís

National Monument Record
    Monument
    BCIN 1876-CH-EN
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    18931 IPA
    Científic
    Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló
    Xavier Bermúdez (iPAT Serveis Culturals)

Edifici de planta rectangular allargassada que consta d'un sol nivell. Alçat amb maó, l'obra queda vista al sòcol, les obertures, un seguit de pilastres i el ràfec de l'edifici, mentre que la resta de la façana està arrebossada. Les pilastres verticals subdivideixen la façana en 12 seccions, amb un ritme compositiu basat en la reiteració dels elements en maó vist. En 10 d'elles hi trobem el sòcol, un fris de maó, unes finestres geminades (rematades en sengles arcs esgraonats), un nou fris, un òcul esgraonat i, finalment, el ràfec. A les dues restants, ubicades a la segona secció des de cada extrem, hi ha el sòcol i el fris inferior tallats per una gran porta rematada amb arc rectilini, el segon fris i un òcul esgraonat allargassat, acompanyant la major alçada en aquestes secció prèvies al ràfec. La porta de l'esquerra de la façana dóna accés a la Biblioteca Joaquim Folguera, mentre que la situada a la dreta accedeix al que havia estat el teatre del Centre Parroquial Sant Lluís. A la dreta hi ha un petit pati, amb una porta de ferro forjat. L'ús dels materials i proporcions de l'edifici concorda amb la resta de la Colònia, i s'emmarca estilísticament en el modernisme industrial.

També conegut pel nom de la Biblioteca Joaquim Folguera.

L'edifici fou acabat l'any 1917, i inicialment va servir com a escola de nenes i seu del Patronat Obrer de la Sagrada Família, que com a centre parroquial allotjava diverses activitats. Durant la guerra civil, les nenes van ser traslladades a l'escola del bosc (mixta) i la part de l'edifici del carrer Aranyó va quedar a disposició exclusiva del Patronat Obrer, altrament anomenat Centre Parroquial de Sant Lluís. Amb el temps, aquesta part de l'edifici va acabar sent un teatre i altres espais annexes d'usos diversos. Després de la guerra civil, una part de l'edifici es va destinar a biblioteca. La biblioteca l'organitzaven un grup de persones que pagaven una quota destinada al manteniment i a l'augment del fons bibliogràfic. Manuel Folguera i Duran (que havia estat president de l'Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana), pare del poeta Joaquim Folguera i Poal, va donar la seva col·lecció personal a la biblioteca, però actualment es conserva a la Biblioteca Pilarín Bayés. L'any 1973, en produir-se el tancament de la fàbrica, una reunió per parlar sobre el futur de les escoles per part dels pares dels alumnes va comportar la clausura de la biblioteca per ordre de la Guàrdia Civil fins l'any 1975. Actualment, l'edifici segueix allotjant la biblioteca Joaquim Folguera (que forma part de la xarxa de Biblioteques Populars de la Diputació de Barcelona, tot i que la seva activitat ha estat traslladada a la moderna biblioteca Pilarín Bayés del nucli antic.) i el Centre Cultural Sant Lluís.