Cementiri de Valls de Torroella
Sant Mateu de Bages

Bages
    Demarcació de Valls de Torroella
    Carretera de Mejà (BV-3002), al km. 0,8.

Conjunt arquitectònic
    XIX
    Simbòlic
    Ajuntament de Sant Mateu de Bages
    Jordi Piñero Subirana

Cementiri de Valls de Torroella, situat vora la carretera que va a Mejà (BV-3002), uns 300 m després de la sortida del nucli urbà. Està format per un recinte tancat de planta rectangular que té l'accés a llevant. En aquesta part hi trobem una obertura amb arc de mig punt tancada per un portal reixat i rematada amb una senzilla creu. L'interior es distribueix entorn d'un jardí central amb dues fileres de xiprers. Té una capelleta al final i pavellons amb nínxols als laterals. Per la part posterior el recinte s'ha ampliat lleugerament amb obra de formigó en els darrers anys.

Inscripció en una dovella del portal, molt gastada, que porta a confusió ja que sembla llegir-s'hi 18[?], però el cementiri és posterior.

A l'inici de la colònia industrial de Valls de Torroella els seus habitants feien els enterraments a la parròquia de Torroella (Navàs). Amb el creixement de la colònia els habitants de Valls van demanar un cementiri propi. Aquest nou cementiri va ser beneït el 13 de juny de 1931 per mossèn Ramon Canal, rector de Torroella.

FÀBREGA, Albert; FONS, Ramon; LLOBET, Ester (2014). Fàbriques de riu. Compendi d'història del tèxtil al mig Cardener; Ajuntament de Callús, Ajuntament de Navàs, Ajuntament de Sant Mateu de Bages; Ajuntament de Súria.
    VILADÉS LLORENS, Ramon (2012). D'un temps d'un país. El Semís de Coaner. La Patumaire Edicions, Berga (edició particular), p. 46