Cases del Rial de Sa Clavella, núms. 9-15

Nucli antic

Conjunt arquitectònic
    XIX-XX
    Protecció de nivell 4: només afecta les reixes i baranes de ferro de diversos estils i destacables per la seva qualitat ambiental al llarg del carrer; ceràmiques sota balcons, o formant sanefes decoratives; arrambadors en entrades, o motllures, medallons i figures de terracota, dels números 9 i 11.
    Residencial
    Diversos propietaris
    Jordi Montlló Bolart

Conjunt de cases situades en el Rial de Sa Clavella, en un espai molt cèntric del nucli antic i a prop de l'església. Són cases entre mitgeres, que originàriament constaven de planta baixa i pis, però que, a posteriori, algunes han sofert transformacions construint noves alçades, com la del número 11 o 15. Tot i que cadascuna té la seva pròpia personalitat, formen un conjunt força unitari.

La casa del número 9 destaca per la senzillesa  en la composició de la façana, amb el portal d'entrada centrat i la finestra balconera a la planta pis. Ambdues obertures amb els brancals de pedra i el portal d'arc escarser.

En canvi, veiem a la casa del número 11 que es tracta d'una reforma de finals del segle XIX, on s'ha aixecat un pis de més i s'ha implementat un programa ornamental per als dos pisos superiors, mantenint l'emmarcament del portal d'entrada. Així, doncs, trobem en cada pis que es repeteix un mateix esquema compositiu, basat en un balcó, amb llosana sostinguda per dues mènsules; i una finestra lateral, amb l'ampit també sostingut per mènsules. El coronament de la façana és una cornisa amb voladís i a sota una motllura dentada.

La cas del número 13, reprèn la volumetria del número 9, interrompuda per la del número 11. També destaca per la senzillesa i la sobrietat.

En el número 15 trobem un establiment comercial en planta baixa i veiem com també s'ha incorporat un nou llenguatge en el programa ornamental, on destaca el balcó corregut de la primera planta, el coronament amb balustrada, el parament arrebossat imitant carreus buixardats i una sanefa floral esgrafiada a la zona de la cambra d'aire, sota coberta.

BADOSA, J; DOÑATE, C; MESTRE, F; RABELLA, J; RAMIS, C i RIBA, J.M. (1972). Treball – Inventari sobre el patrimoni artístico-arquitectònic d’Arenys de Mar, segles XVI-XX. Inèdit.

BADOSA, Josep i MILÀ, Salvador (1990). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. Ajuntament d’Arenys de Mar;  Aprovat pel Ple en data 22 de març de 1990.

MANCIÑEIRAS, Juan Antonio; PARÉS, Manel i CASADEMONT, Ricard (2014). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic d’Arenys de Mar. Ajuntament d’Arenys de Mar (pendent d’aprovació).

PONS i GURI, Josep M. (1999). Quan nasqué, s'emancipà i s'organitza una vila (Arenys de Mar, 1574-1720). Pagès editors i Ajuntament d'Arenys de Mar.