Casa Simó Llauradó i Josepa Planas

Any
    1908
    Gaietà Miret i Raventós
    El Pla Especial prescriu la conservació estricta de la façana, adaptant els rètols de l'hotel a la normativa.
    Pla Especial, 345. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11937
    Productiu
    Ref. cad.: 62248DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres, estructurat en alçat en planta baixa, tres pisos i terrat pla transitable, amb uns elements formals i decoratius propis del moviment modernista dins el vessant historicista. Per l'estructura de les obertures i per alguns detalls estructurals, és possible que el primer disseny de l'edifici correspongués a un alçat de planta baixa, i posteriorment s'hi afegís una planta més. Aquest fet és constatable en els espiralls de ventilació d'un probable terrat a la catalana situats a nivell del forjat de la segona planta.
    En el primer pis s'identifiquen dos balcons correguts, amb arcs conopials que en flanquegen un altre que fa cantonada i que consta d'una única obertura dividida per una columna; d'aquests balcons destaquen els guardapols de línies corbades, decorats amb elements florals. En el segon pis són visibles un conjunt de finestres coronelles, de tres parts, les divisions de les quals s'estableixen mitjançant columnetes d'estil salomònic. Les obertures del darrer pis presenten forma d'arc rebaixat i estan emmarcades per una motllura.
    El coronament consta d'una barana conformada per diferents capcers esglaonats que, a l'igual que la decoració, denota l'aplicació d'un llenguatge clarament modernista. Finalment, l'arrebossat del parament exterior imita l'obra de pedra encoixinada.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 13, constituït per dos sectors ben diferenciats. D'una banda, el frontis del passeig de la Ribera que inclou arquitectura d'inici del segle XX, eclecticista i modernista i algunes construccions més recents. En segon lloc el carrer de Sant Pau amb cases de finals del segle XIX i algun exemple d'arquitectura modernista i noucentista, així com una part del carrer de Parellades relativament nova. El projecte arquitectònic original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges. L'edifici també és conegut com Hotel Celimar.

Amb data de 15 de juny de 1908, el matrimoni Simó Llauradó Clarà i Josepa Planas Catasús s'adreçaren a les autoritats municipals, tot sol·licitant llicència d'obres per a enderrocar una casa que posseïen al passeig de la Ribera i construir-ne una de nova. L'expedient inclou els plànols del projecte arquitectònic original signats pel mestre d'obres Gaietà Miret i Reventós; el permís fou concedit el dia 16 del mateix mes i any (Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1903-1908).
    L'edifici va ser objecte d'una remunta a mitjan segle XX, concretament l'any 1956. L'ampliació va ser dissenyada per l'arquitecte Josep Mª Martino i Arroyo, que va respectar la composició modernista original de la finca.
    L'autor de l'edifici, l'arquitecte Gaietà Miret i Raventós, va iniciar la seva carrera com a mestre d'obres eclèctiques. Posteriorment va passar una etapa modernista, per a tornar finalment a l'estil inicial. Va treballar molt a Barcelona i a Vilanova i la Geltrú. Pel que fa a l'arquitectura sitgetana, són projectes de la seva primera etapa les cases de Manuel Pascual (1894) i Bartomeu Virella (1895). En la seva fase modernista recull les influències de J. Puig i Cadafalch i Lluís Domènech i Montaner, que són visibles en obres com la pròpia casa Llauradó-Planas.

Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1903-1908.
    COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    MILES, C. "Arquitectura modernista de Sitges". Inèdit. Arxiu Municipal de Sitges.
    MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11937
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)