Casa Josep Planes i Casa Pere Catasús

XIX
    Any
    Jaume Suñé i Juncosa
    El Pla Especial estableix que cal mantenir el volum i conservar estrictament les façanes.
    Pla Especial, 274. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11959
    Residencial
    Ref. cad.: 62218DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Es tracta de dos edificis construïts entre mitgeres i contigus, que presenten façanes amb idèntica composició i amb un plantejament unitari, marcat pel tractament formal dels elements arquitectònics a través del llenguatge eclecticista. El seu alçat és de tres plantes (pb + 2p) i disposen d'obertures de forma rectangular; concretament, un balcó corregut amb tres sortides a la planta principal i tres balcons individuals a el segon pis, essent ampitats els que se situen en els laterals. Totes les obertures disposen de cornises horitzontals, a mode de guardapols, decorades amb motius florals de fulles d'acant que culminen en una antefixes. En el coronament s'identifica la cornisa motllurada, suportada per conjunts de mènsules i barana calada, amb grans capcers semicirculars en el centre.
    Del seu interior destaca especialment el fons pictòric, de més de dues-centes obres, que es troba exposat en el conjunt de les seves dependències. Aquesta col·lecció pictòrica està integrades per obres del segle XIX i XX amb autors com E. Arranz, R. Calsina. E. Bosch Roger, R. Sanvisens, F. Miralles, E. Grau Sala i Florència Coll, entre d'altres. Una de les sèries més destacada correspon a l'anomenada "nova figuració", que inclou obres d'artistes formats a l'Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi, a la dècada dels anys seixanta.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. La finca està catalogada com una construcció de tipus B. Els edificis també són coneguts com Casa Coll i Hotel Romàntic.

Amb data de 15 d'octubre de 1898, Pere Catasús i Josep Planes s'adreçaren a les autoritats municipals per tal d'obtenir la llicència d'obres necessària per a reformar dues cases contigües que posseïen en el c/ de Sant Isidre. Els plànols adjunts a l'expedient administratiu apareixen signats pel mestre d'obres Jaume Suñé i van ser aprovats el dia 21 del mateix mes i any. Les finques han experimentat modificacions posteriors, sempre respectant les façanes eclecticistes. L'any 1956 es va transformar l'interior de Casa Planes, avui Casa Coll, que actualment està estructurada en tres habitatges, mentre que Can Catasús alberga el conegut "Hotel Romàntic", que va ser fundat per Gonçal Sobrer com a "Hotel Tròpic".
    L'autor de l'edifici, Jaume Suñé i Juncosa, és considerat un dels màxims exponents de l'eclecticisme sitgetà. És autor de moltes obres d'arquitectura de la vila, especialment en el seu eixample, on treballarà intensament a partir de 1868. El seu projecte de l'eixample sitgetà data de l'any 1880 i altres obres d'urbanisme en què va participar són la modificació de la plaça d'Espanya i la reforma de l'entorn del santuari del Vinyet. Entre els edificis que va realitzar a Sitges destaquen, precisament, la casa Sans i Bori, la casa Ferret i les cases Catasús i Planes. Fora de la vila també va treballar a Gràcia i a Sant Gervasi.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    MILES, C. (1980) "L'obra sitgetana de Jaume Suñé i Juncosa". Butlletí del Grup d'Estudis Sitgetans. Sitges.
    MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11959
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)
    SINTES, M. (2003) "Pintures i escultures de l'Hotel Romàntic de Sitges". Sitges