Casa Josep Carbonell i Mussons

XIX-XX
    Any
    c. 1900
    El Pla Especial determina que cal conservar estrictament la façana.
    Pla Especial, 230. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62225DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Es tracta d'un edifici d'habitatges construït entre mitgeres i organitzat en alçat en planta baixa, dos pisos i terrat pla transitable. Respon a una tipologia propera al corrent del modernisme eclèctic. La simetria de les obertures de la façana és clara, amb tres eixos verticals ben definits. A la planta baixa, un portal central està flanquejat per dues finestres; a la planta primera es disposa un balcó central amb llosa i barana de pedra i dos balcons laterals; i a la segona planta, un balcó central està flanquejat per dues finestres. El balcó central del primer pis està decorat amb dues grans mènsules i amb una barana d'obra amb relleus de motius florals entre dos matxons d'obra, que adopten la forma de pilar acanalat de secció quadrada. Els dos balcons que el flanquegen tenen el frontal de la llosa corb, on es disposa d'una barana de ferro de forja decorada amb motius florals. Totes les obertures disposen d'una faixa motllurada simple (que sobresurt lleugerament de la línia de façana) que les emmarca. Corona la façana una cornisa motllurada amb força volada i decorada amb quatre grans mènsules, amb una zona central on hi ha inserit l'escut de les quatre barres decorat amb motius florals. El revestiment de la façana disposa de dues zones ben definides: a la planta baixa un arrebossat imita un aparell de carreus buixardats disposats al trencajunt, mentre que a la resta de superfície es disposa un esgrafiat amb motius florals repetits. Els nivells dels forjats estan indicats mitjançant unes faixes motllurades que sobresurten de la línia del revestiment de la façana.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 18 conformat per una illa de les que integren l'eixample vuitcentista de la vila en direcció a l'estació de tren. Els edificis que l'integren mostren una arquitectura de nivell mig. El projecte arquitectònic original d'aquesta finca s'ha conservat a l'Arxiu Municipal de Sitges.

Josep Carbonell i Mussons (Sitges, 1862-1939) va ser un dels sitgetans anomenats "americanos", que s'establiren a les colònies espanyoles amb l'objectiu d'enriquir-se amb els negocis d'ultramar. A Santiago de Cuba va ser gerent de l'empresa "Carbonell, Lafarga i Cia" dedicada a la importació de teixits, soci comendatari de "Díaz y Pérez" fabricants de barrets i de "Viñas i Cia", importadors de seda. A la seva tornada a la vila de Sitges es va fer construir la residència del c/ Sant Bartomeu, 26.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges DDAA (1990) "Americanos. Indianos. Arquitectura i urbanisme al Garraf, Penedès i Tarragonès (Baix Gaià). Segles XVIII-XX". Vilanova i la Geltrú. Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)