Casa Joaquim i Magí Pla Solé

XIX
    Any
    Jaume Suñé i Juncosa
    El Pla Especial determina que cal conservar estrictament la façana.
    Pla Especial, 347. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62220DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici d'habitatges construït entre mitgeres, amb dues façanes afrontades al passeig de la Ribera i al carrer Sant Pere. És un representant de l'arquitectura local del darrer terç del segle XIX. Estructurat en alçat en planta baixa, dos pisos i terrat pla transitable, disposa d'una zona situada a l'extrem septentrional de la façana afrontada al carrer de Sant Pere, estructurada només amb planta baixa i terrassa transitable, a la qual afronten una galeria corresponent al primer pis i una terrassa del segon pis.
    La façana principal (afrontada al passeig de la Ribera) presenta, als baixos, dues obertures; la porta d'accés al cos d'escala es troba situada a la part més occidental i disposa d'una llinda en forma d'arc escarser; també disposa d'un emmarcament en forma de faixa que sobresurt lleugerament de la línia de revestiment de façana, fet a base de carreus de pedra gran i ben escairats. Al costat més oriental se situa una finestra, també amb llinda en forma d'arc escarser, sense emmarcaments i amb un ampit de pedra motllurada. Dita finestra està defensada per una reixa de ferro de forja decorativa. A cada nivell es disposa d'un balcó, amb lloses de pedra, de volada i amplada decreixent, segons l'alçada. Les baranes dels balcons són de ferro de disseny simple, amb barrots verticals senzills i amb una zona de sòcol decorada amb motius geomètrics corbs. Les dues obertures dels pisos no presenten cap tipus d'emmarcament, mentre que les zones de forjat hi són indicades mitjançant unes faixes simples contínues, fetes d'arrebossat, que sobresurten lleugerament de la línia del revestiment. Corona la façana una cornisa contínua simple, lleugerament motllurada, damunt la qual es disposa la barana del terrat que està feta d'obra de maó.
    La façana del carrer Sant Pere presenta l'estructura d'obertures següents: a la planta baixa i situada a la part més septentrional, es disposa d'una porta senzilla, al costat de la qual ( cap a la zona meridional) es disposen dues finestres baixes (gairebé com balcons ampitadors), amb un ampit de pedra motllurat i defensades per unes reixes de ferro amb barrots verticals simples de secció circular. A la primera planta es disposa, a la part més septentrional, la barana de la terrassa del volum de només planta baixa; dita barana està feta de balustres ceràmics disposats en gelosia amb un passamà d'obra arrebossada. Al costat mateix es disposa d'un balcó de les mateixes característiques descrites anteriorment, una senzilla finestra i una finestra cega. A la segona planta es disposen dues finestres i una finestra cega alineada amb la del pis inferior. També disposa dels mateixos elements decoratius (faixes de forjats, cornisa i barana del terrat) descrits anteriorment a la façana principal. Destaca, però, la inclusió d'una galeria suportada per columnes de fosa a la part posterior del primer pis, damunt la qual es disposa la terrassa del segon pis amb barana de ferro de disseny senzill. El revestiment de les dues façanes és senzill, a base d'un arrebossat simple sense que s'observin motius decoratius remarcables.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 14, característic del creixement urbà sitgetà de la segona meitat del segle XIX, al voltant del carrer de Parellades, que inclou una mostra d'arquitectura força heterogènia dels segles XIX i XX. El projecte arquitectònic original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

L'autor de l'edifici, Jaume Suñé i Juncosa, és considerat un dels màxims exponents de l'eclecticisme sitgetà. És autor de moltes obres d'arquitectura de la vila, especialment a l'eixample, on treballarà intensament a partir de 1868. El seu projecte de l'eixample sitgetà data de l'any 1880, i altres obres d'urbanisme en què va participar són la modificació de la plaça d'Espanya i la reforma de l'entorn del santuari del Vinyet. Entre els edificis que va realitzar a Sitges destaquen la casa Sans i Bori, la casa Ferret i les cases Catasús i Planes. Fora de la vila també va treballar a Gràcia i a Sant Gervasi.

Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)