Casa Joan Tarrida i Ferratges

Eclecticisme
    XIX
    Any
    Salvador Vinyals i Sabaté (1847-1926)
    La normativa del Pla Especial estableix la conservació íntegra de la façana.
    Pla Especial, 174. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62229DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres, que consta de tres nivells d'alçat (pb + 2p) amb dues obertures en cadascun d'ells. La composició s'organitza en base a diferents eixos verticals definits per l'ordenació de les obertures i per les pilastres que flanquegen el conjunt del frontis. El treball de les línies horitzontals s'estableix a partir de la presència d'un balcó corregut en el primer pis i de l'ús de cornises intermitges i d'altres elements del coronament. En general, es tracta d'un immoble que correspon a les primeres etapes de l'obra de l'arquitecte Salvador Vinyals, en les que utilitza el repertori neoclàssic amb gran llibertat, especialment pel que fa a les seves proporcions. La planta baixa presenta un sòcol de pedra, i la resta del parament treballat amb franges horitzontals. S'identifiquen dues obertures corresponents a una porta i una finestra, aquesta darrera emplaçada a la banda esquerra. Ambdues mostren els brancals conformats per carreus disposats en forma de pinta i amb els angles interiors motllurats. La zona de les llindes presenta un relleu amb motius florals i geomètrics, molt elaborat, que ocupa l'espai entre les mènsules que suporten la volada del balcó del primer pis. A la planta principal, el balcó corregut disposa d'una volada de llosanes de pedra de perfil motllurat. La barana de ferro, de fundició, està conformada per barrots amb un disseny força complex, a base de formes geomètriques aïllades. Pel que fa a les obertures que tenen accés a la volada, presenten els brancals dissenyats com a pilastres amb capitells mixtes i suporten una llinda llisa, decorada per florons en els extrems i coronada per un guardapols de forma triangular que, de fet, és una reformulació del clàssic frontó. El forjat del segon pis es tradueix a la façana mitjançant una cornisa motllurada. En el segon pis se situen dues finestres que estan conformades per pilastres d'idèntic disseny a les del primer pis i que, en aquest cas, suporten directament la primera cornisa del coronament. Aquestes finestres disposen de baranes metàl·liques amb un disseny molt elaborat a base de cercles, volutes i espirals. El coronament de la façana consta d'un fris decorat amb oves en relleu, entre les quals apareixen intercalats els permòdols estriats que suporten la gran cornisa motllurada sobre la qual se situa la barana d'obra llisa del terrat transitable de l'edifici.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 9, que inclou una mostra molt variada de l'arquitectura civil sitgetana, des de grans casals datables entre els segles XVII i XIX, a construccions populars. L'element més significatiu del conjunt és la Casa del Rellotge, situada a la plaça Cap de la Vila. El projecte arquitectònic es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges

L'autor de l'edifici, Salvador Vinyals i Sabaté [mestre d'obres-1868; arquitecte-1877], deixeble d'Antoni Robert, és autor del projecte de l'Ajuntament de Sitges i de diferents edificis de la vila i de l'Eixample barceloní. Entre altres obres, comparteix amb Antoni Robert l'autoria del nou monestir de Sant Pere de les Puelles a Sarrià i amb Domènec i Estapà, el projecte de la presó Model de Barcelona. A Sitges és un bon exponent de l'estil neorenaixentista que es desenvoluparà dintre del eclecticisme.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)