Casa Francesc Milà i Mestre

Historicista
    XIX
    Any
    Josep Cros i Juliana (1830-?)
    La normativa del Pla Especial insta a conservar íntegrament la façana.
    Pla Especial, 126. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62210DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït a dos vents i que disposa de tres nivells d'alçada (pb + 2p) amb tres obertures en cadascun d'ells. La composició del frontis presenta tres eixos verticals, definits per l'ordenació de les obertures, mentre que les línies verticals apareixen emfatitzades per franges en relleu situades en la cota dels forjats de l'edifici i pels elements que configuren el coronament. El parament mostra revestiment de morter de coloració rosada, mentre que els elements arquitectònics estan treballats en terracota, llevat del sòcol de la planta baixa i l'entrada situada en la seva banda esquerra. En aquest cas, s'han emprat carreus de pedra amb l'angle intern motllurat; en el centre de la llinda figura una clau amb les lletres "J" i "F" en relleu. En aquest mateix ras s'identifiquen dues finestres ampitades amb reixa metàl·lica, de les quals la part superior consta d'una cornisa motllurada, per sobre de la qual es desenvolupa un petit frontó decorat per fletxes, volutes i una palmeta central.
    En el primer pis destaca el balcó amb volada que ocupa l'eix central. Aquesta està conformada per llosanes de pedra amb el perfil motllurat i se sustenta sobre dues mènsules decorades amb fulles d'acant; la barana metàl·lica és de ferro, de fundició. A ambdues bandes s'identifiquen dos balcons ampitats, amb barana d'obra, de traceria, amb elements romboïdals. L'emmarcament de les obertures mostra el mateix programa decoratiu descrit anteriorment, però s'afegeixen petits florons en relleu situats en la llinda.
    El mateix sistema d'obertures es reprodueix en el segon pis, que es diferencia únicament per la menor amplada de la volada del balcó central. En el coronament s'identifica una cornisa suportada per permòdols disposats en grups de dos o tres elements i una barana d'obra de la que destaca el capcer central que culmina en una gran palmeta i en la que figura la data de 1895.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Està catalogat com un element de tipus A. El projecte original es conserva a l'Arxiu Històric Municipal

Segons la documentació que es conserva en l'Arxiu Municipal de Sitges, el projecte de l'edifici fou entregat al consistori el 4 de febrer de 1886. Originàriament, s'havia disposat la porta en l'eix central, però després es va situar en un dels lateral. El seu autor, Josep Cros i Juliana (1830-?), és fill de Francesc Cros i Masó (1810-1869) i ambdós tenen formació de mestres d'obres. Entre les seves obres destaca la participació en l'aixecament de l'església parroquial de Sitges (1854-1856) i la realització de l'ermita de Sant Sebastià.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)