Casa del carrer de l'Església, 35 Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
Carrer de l'Església, 35
Al bell mig del passatge del Fossar, davant de la plaça d'Anselm Clavé
536m

Edifici
Modern
Popular
XVIII
Regular
El revestiment, els muntants de les obertures de la planta baixa i el ràfec estan una mica degradats.
Residencial
Ref. Cad.: 6920104DG3562S
Adriana Geladó Prat

Edifici entre mitgeres de planta rectangular, amb la coberta de teula aràb de dos vessants i el carener paral·lel a la façana principal. Compta amb un ràfec ceràmic sostingut amb una solera de llates i bigues de fusta. Està distribuït en planta baixa i dos pisos, amb la façana principal orientada a llevant. Totes les obertures són rectangulars i estan emmarcades en pedra, exceptuant la petita finestra de la segona planta, amb l'emmarcament arrebossat amb el mateix revestiment que cobreix la resta del parament. A la planta baixa hi ha un portal d'accés i una finestra separades amb un pilar de pedra central que fa de brancal de les dues obertures. El portal presenta l'altre brancal refet amb maons i una llinda plana monolítica gravada amb l'any 1782, mentre que la finestra té l'altre brancal fet amb carreus de pedra i la llinda també plana. Al primer pis hi ha dues finestres amb els brancals bastits amb carreus de pedra, les llindes planes i els ampits motllurats. En darrer terme, destaca la galeria de la segona planta, oberta a l'exterior mitjançant una obertura rectangular amb els emmarcaments arrebossats i protegida amb una barana de fusta. L'espai interior compta amb un sostre embigat de fusta, resultat de la prolongació del ràfec. La construcció presenta el parament arrebossat.

Pel que fa a la galeria superior, cal dir que es tracta d'un element força destacable dins del patrimoni arquitectònic de Sant Hipòlit. Aquestes galeries s'utilitzaven com a graners i, posteriorment, també com a assecadors. Per aquest motiu era molt important que estiguessin obertes a l'exterior, facilitant així la circulació de l'aire. La possible relació entre aquests espais i el gremi de paraires (tenint en compte la hipòtesi que a les cases dels paraires de Sant Hipòlit, les galeries s'usaven com a assecadors de les peces que elaboraven) no s'ha pogut confirmar (Serrallonga et al., 2014: 110-111).

SERRALLONGA, J.; CROSAS, C.; CASAS, P.; SERRA, L. (2014). Sant Hipòlit de Voltregà, l'empenta d'un poble. Vic: Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà, Eumo Editorial, Museu del Ter, p. 110-111.
SERVEIS TÈCNICS MUNICIPALS (2019). "Catàleg de béns a protegir". Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Hipòlit de Voltregà. Document per a l'aprovació definitiva, setembre 2019. Codi identificador: 03.07.EA.