Casa de la Vila
Els Prats de Rei

Anoia
    Plaça Major, 1
    Al bell mig del nucli urbà i històric de la vila dels Prats de Rei.

Edifici
    Medieval
    Gòtic
    Renaixement
    XVI
    Catàleg de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA-5952
    Obert
    Científic
    Ajuntament dels Prats de Rei. Plaça Major, 1 (08281 Els Prats de Rei)
    Jordina Sales Carbonell

Presidint la Plaça Major de la localitat dels Prats de Rei pel seu costat nord, s'emplaça l'edifici històric de la Casa de la Vila, el qual acompleix encara la funció de seu física del consistori municipal.
    Es tracta d'un edifici de planta quadrangular i coberta a dues aigües, amb planta baixa, dos pisos i golfes, construït al segle XVI seguint els paràmetres estilístics del gòtic tardà però amb la inclusió d'elements ja plenament renaixentistes com la portalada feta a base de grans dovelles que dona accés a l'interior i que es troba notablement descentrada respecte a l'eix de la façana però perfectament centrada respecte a l'eix longitudinal de la plaça. Al primer pis s'hi obre una petita finestra, mentre que al segon pis, que es el principal de l'edificació, s'hi obren dos grans finestrals rectangulars al mig dels quals hi ha l'escut de la vila, de forma quadrada i fet en relleu, dividit en quatre parts o quarterat, que conté les quatre barres i grups de tres roses de gules sobre dos lleons rampants. Antigament, a la part superior de l'escut s'hi podia llegir la data de 1591. Finalment, les golfes estan acabades amb sis arcs de mig punt, cadascun d'ells tallat en un sol bloc i sustentat sobre columnetes de secció quadrangular. Tot l'edifici és fet a base de blocs escairats de sauló de la zona.

Imatge 1: Plaça Major a inicis del segle XX.

Els Prats de Rei ja disposava d'una estructura de representació municipal en època romana, i atesa la seva categoria jurídica de 'municipium', documentada a través de l'epigrafia, cal pensar que disposaria d'una cúria, és a dir, un edifici d'època romana on tenien lloc les reunions dels edils encarregats de governar el nucli urbà i el seu territori.
    L'edifici consistorial actual es va construir al segle XVI, en un moment àlgid de la vila, sense que existeixin notícies documentals conegudes que permetin establir si la Casa de la Vila anteriorment a aquest segle es trobava al mateix lloc o en un emplaçament diferent. A inicis del segle XX, la part inferior de la façana de l'edifici es trobava notablement degradada per la erosió i fa uns pocs anys l'edifici va ser objecte d'una restauració.