Casa de la Vila
Granera

Moianès
    Plaça de l'Església, s/n - Barri de l'Església
    Al bell mig del barri, davant la façana de migdia de la Rectoria

4619696
    Edifici
    Modern
    XVIII
    Científic
    Ajuntament de Granera
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat i reformat de planta rectangular, amb la coberta de teula àrab d'un sol vessant i distribuït en planta baixa i pis. La façana principal, orientada a llevant, presenta un portal d'accés rectangular amb els brancals bastits amb carreus de pedra i la llinda plana. Està protegit per un voladís de teula àrab d'un sol vessant. Unes escales de pedra en sentit descendent donen accés al portal des de la plaça de l'Església. Actualment, l'accés a l'edifici consistorial es fa per la plaça de l'Era, directament al primer pis. El portal d'accés té les mateixes característiques que l'anterior. Al seu costat, encastat al parament, hi ha un plafó de mosaic de ceràmica amb l'escut de Granera (un castell emmmarcat per dues espigues de blat), rematat amb una corona. La construcció presenta els paraments bastits en pedra de diverses mides disposada de manera irregular, amb les cantonades bastides en pedra.

En l'actualitat, l'edifici alberga les dependències de l'Ajuntament de Granera. L'escut de la façana de tramuntana està format amb petites tessel·les de marbre tallades i polides. Hi ha un total de 624 peces: 324 peces de color gris, 100 blanques, 12 grogues i 11 negres, i la corona té 146 peces grogues, 25 blanques, 2 vermelles i 4 verdes.

Segons un llistat del districte municipal de Granera datat l'any 1880, on consten els noms de les cases del carrer del Castell, els números de carrer i els seus propietaris, l'ajuntament de la vila estava situat en aquest carrer, tenia el número 23 i es situava a la vorera esquerra. En aquest mateix document, però situat al número 1 del "carrer de la Plaça" (actual plaça de l'Església), consta que l'edifici que ens ocupa havia albergat les instal·lacions de l'escola de Granera. L'escut de la façana de tramuntana és obra de dos veïns del municipi, l'Antoni Pastor i en Josep Mª Barnet.

"Artistes del marbre a Granera". La Granària, 9, 2006, p. 8. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.