Casa de la Plaça Porxada, 35
Granollers

Vallès Oriental
    Plaça de la Porxada, 35; carrer de Barcelona, 1.
    Al nucli antic de Granollers

Edifici
    Eclecticisme
    XIX-XX
    Desconeguda
    Residencial - productiu
    0767511DG4006E0001YI
    Jordi Piñero Subirana

Casa d’habitatges situada a la plaça de la Porxada que destaca per la seva composició eclèctica de línies àmplies i ben equilibrades. És una edificació en cantonada amb una planta que fa un angle obert. Consta de planta baixa i dos pisos més una remunta d’un tercer pis que s’aixeca sobre una gran balconada que ocupa el perímetre de les dues façanes.

Les façanes són planes, arrebossades i pintades d’un color rosat. La que dona a la Porxada es composa en base a tres eixos formats per balcons, els de la primera planta lleugerament més alts. La façana que dona al carrer Barcelona també consta de tres eixos, però amb el tercer més estret que trenca la simetria. Les dues façanes queden ressaltades per unes àmplies faixes horitzontals al nivell dels balcons i per una de vertical que emfasitza la cantonada, d’una tonalitat més pujada. Totes les obertures queden ressaltades amb emmarcaments del mateix to. Els balcons superiors es recolzen sobre mènsules. Les baranes dels balcons són de fosa, amb decoració geomètrica. És destacable el portal, a la façana del carrer de Barcelona, que ha conservat els batents originaris, amb treball de fusteria i reixes de ferro.

La planta baixa ha estat adaptada per a usos comercials. Probablement tota l’edificació va ser força modificada en la darrera restauració.

Durant l’Edat Mitjana la placeta on hi ha aquest edifici era el punt d’intersecció entre els dos principals nuclis de creixement urbanístic: la sagrera formada al voltant de l’església i el mercat. També hi confluïa el camí Ral (actual carrer de Barcelona). La primera referència documental és de l’any 1595, en la definició de la casa que avui ocupa la cantonada de la plaça de la Porxada i el carrer de Barcelona. D’altra banda, la casa número 2 del carrer de Barcelona l’any 1592 era propietat d’un tal Boada (Pancorbo et alii, 2006: 145). Precisament, durant segles el nom d’aquesta plaça era Boada, segurament en honor dels propietaris de la casa que feia cantonada amb el carrer de Barcelona. La denominació de plaça Boada es va mantenir fins al segle XX, quan es va substituir pel d’alferes Manuel Montañà.

Manuel Montañá fou un militar que va viure al casalot que fa cantonada entre el carrer de Barcelona i la plaça de la Porxada. Va morir l’any 1937 lluitant amb les tropes franquistes a la Guerra Civil. L’any 2015 l’Ajuntament va aprovar fer un canvi de nom de la plaça a petició de la mateixa família i dels veïns. Des d’aleshores l’espai va adoptar el nom de plaça Porxada, i la numeració de les cases es va afegir a les de la plaça de la Porxada.

Pel que fa al número 55, l’edifici actual podria ser construït al segle XIX o principis del XX. En els anys més recents s’hi ha fet la remunta del tercer pis i ha estat restaurada en profunditat.

PANCORBO, Ainhoa; VILA, Josep M i altres (direcció de Raquel LACUESTA i Albert LÓPEZ (2006). Topografia urbana de Granollers entre els segles X i XVI. Estat de la qüestió i hipòtesi de configuració. Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona; Ajuntament de Granollers (treball inèdit), pp. 142-144.