Casa Antoni Estalella i Ferrer
Capellades

Anoia
    Carrer Onze de Setembre de 1714, 1; Plaça Sant Jaume
    Curt carrer del centre del casc antic que uneix la plaça
    Verdaguer

Edifici
    XIX
    Any
    Residencial
    0487003CF9908N
    Juan Garcia Targa

Casa entre mitgeres en cantonada, de planta baixa i dos pisos. Presenta coberta plana limitada amb una barana massissa, recolzada en una cornisa perimetral, i baixant vist fins sota el forjat de la planta baixa. Les obertures de la façana són de proporció vertical, amb l'ampit de les finestres amb aplacat de ceràmica vidrada de color verd, i tancades amb persiana de corda, les de la planta primera, i enrotllable, les de la segona. Ambdues façanes estan composades segons tres eixos. El balcons són protegits amb barana de ferro de brèndoles verticals, els de la plaça amb dibuixos geomètrics als extrems. El parament de les façanes és arrebossat i pintat de color salmó i recolza en un sòcol de pedra aplacada.

També es coneguda com: "Ca l'Estalella". Casa representativa de l'arquitectura popular rehabilitada, integrada en l'entorn de la plaça. A la documentació figura que la primera reforma s'efectuà l'any 1878, la següent al 1900 i la restauració de la façana ala dècada del 2000.

Propietat de Josep Esbert i Jover l'any 1820. El 1841 fou venuda a Antoni Estalella i Ferrer, confiter. A inicis de 1872, Antoni Estalella va enderrocar la cantonada de la casa seva a la plaça Sant Jaume. Això formava part del pla traçat pel mestre d'obres Pere Marí i Prat per millorar l'accés entre les dues places, projecte tècnic que va tenir el vist-i-plau de l'arquitecte Miquel Garriga i Roca. Posteriorment va anar canviant de mans. En l'actualitat, els diferents espais de l'edifici estan ocupats per llogaters. Els locals comercials dels baixos han acollit diferents activitats: peixateria, floristeria, etc.

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades (títol provisional).

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades (títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades. Coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

VIVES I TORO, Eduard. En premsa. "L'edat mitjana: territori i orígens d'una identitat", Història de Capellades. Coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU HISTÒRIC COMARCAL DE L'ANOIA

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES

ARXIU DEL MUSEU MOLÍ PAPERER: Premsa Local: Crónica Municipal de 1901.