Casa Antoni Canals i Porta

Any
    1921
    Jesús Planas Calvet
    La normativa del Pla Especial contempla la conservació estricta de les façanes i del volum construït
    Pla Especial, 133. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62212DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït a dos vents i que disposa de tres nivells d'alçada (pb + 1p + golfes), tot i que les crugies que ocupen els extrems de les dues façanes es desenvolupen en forma de torres quadrangulars, mitjançant l'existència d'un pis més. El frontis principal presenta un sòcol de pedra de carreus rectangulars disposats en filades regulars; d'aquest mateix material està conformat l'angle existent entre les dues façanes i la majoria dels elements arquitectònics.
    A la planta baixa s'identifica una portalada central, constituïda per un arc de mig punt adovellat, del que sobresurt la clau, molt més voluminosa que les altres dovelles. L'obertura està flanquejada per dues finestres amb llinda monolítica, brancals amb carreus disposats en pinta i ampit de pedra. Ambdues finestres disposen de baranes metàl·liques que imiten en el seu disseny a les tradicionals reixes sitgetanes.
    El primer pis consta d'una finestra central flanquejada per dos balcons que presenten volades de rajoles i perfil metàl·lic, fixades al mur mitjançant grapes de ferro i suportades per tornapuntes del mateix material.
    A la segona planta se situa una galeria, de clara inspiració medieval, conformada per arcs de mig punt que descarreguen sobre columnes amb capitells esquemàtics.
    El coronament de la façana principal disposa d'una falsa volada de teula i fusta -que descansa sobre un registre de permòdols- i de la barana del terrat transitable de l'edifici. Pel que fa al cos que es desenvolupa en forma de torre, destaca la presència d'una finestra en el darrer pis i disposa d'una coberta de teules a quatre vessant.
    Pel que fa a la façana lateral de la finca, aquesta reprodueix els mateixos trets que s'han descrit, però es caracteritza per l'alineació de les obertures existents, la majoria de les quals són finestres rectangulars d'idèntic disseny a les existents en el frontis del c/ Jesús. S'identifiquen també finestres geminades situades en el segon pis. Cal recordar que l'extrem del frontis culmina en un altre cos en forma de torre que manté la simetria del volum de l'edifici.
    Tant per la combinació del parament blanc com pels elements arquitectònics de pedra i de caire medievalitzant, aquest edifici recorda a les composicions dissenyades per Miquel Utrillo en el conjunt de Maricel, especialment en els cossos que es desenvolupen en forma de torre i en la qualitat dels materials emprats.
    El projecte de l'arquitecte Jesús Planas cerca sobretot la representativitat de l'edifici, motiu que justifica les grans dimensions del vestíbul en el que se situa l'escala d'accés als pisos superiors i també l'estudi, el menjador i la cuina amb rebost.; una galeria comunica amb el jardí, que ocupa la part posterior. La primera planta consta de quatre dormitoris, dos dels quals incorporen lavabo. Finalment, a la segona planta es localitzen altres dormitoris, els serveis i un planxador.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Està catalogat com un element de tipus A. El projecte arquitectònic es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)