Casa al carrer del Pont, 29

Edifici
    XIX
    BCIL (PGOU,1992)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPA 34607)
    Residencial
    Ref. Cad.: 02971 DG3009G
    Laura Bosch Martínez

Edifici de planta irregular, que consta de planta baixa i dos pisos. La coberta de l'edifici és plana i transitable. Les obertures de la façana principal estan ordenades segons tres eixos verticals. A la planta baixa tenen totes elles una reixa, i presenten les mateixes característiques arquitectòniques. Al primer pis, totes les obertures, tenen proporcions verticals, amb un balcó amb una motllura sense voladís on reposa la barana de ferro. Al segon pis, es repeteixen les mateixes característiques, però el voladís dels balcons és una mica més ample, desenganxant-se de la façana de trenta centímetres aproximadament. L'edifici queda rematat per una filada de teules i per la barana d'obra de la terrassa. La façana està arrebossada amb ciment i pintada, amb un sòcol de pedra pintat de setanta centímetres d'alçada.
    Destaca d'aquest edifici part de l'arrencada de l'arc que formava part del portal del Pont, així com l'antic escut de la vila de Caldes, tallat en un bloc de pedra encastat a la paret i que probablement hauria servit de fita. L'escut està representat per una Caldera.

Possiblement la part de l'arrencada de l'arc que es conserva a la façana el núm. 29, formi part del Portal del Pont. Aquest portal, datat de l'any 1684 podria ser anterior segons altres referències històriques. Aquest portal havia rebut anteriorment el nom de Portal de Sant Cristòfol en el segle XVIII ja que hi havia una capella d'aquest sant durant el segle XVII. La capella del segle XVII-XIX es reedificà en el lloc del Portal del Pont l'any 1662. Enric Moreu-Rey , en el seu llibre titulat "La rodalia de Caldes de Montbui, repertori històric de noms de lloc i de noms de persona", esmenta (nota 2302) que el Barri de Sant Cristòfol comprenia l'antiga Plaça de Marc Savall, i els carrers del Pont i Canyacans. També esmenta que es celebrava la festa del sant el 10 de juliol i que aquest barri es coneixia popularment amb el nom de Barri de les Cigales. Afegeix que (nota 2303) la capella de Sant Cristòfol fou reedificada l'any 1662 en el portal del Pont o de Sant Cristòfol, i que en resta una fornícula, potser moderna. Aquesta fornícula es pot observar encara avui a l'inici de les escales del carrer Escanyacans.

AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI (1992). Plà Especial de Protecció del Centre Històric. Catàleg del Patrimoni Arquitectònic de Caldes de Montbui. Ajuntament de Caldes de Montbui.
    GENERALITAT DE CATALUNYA. (2008). Inventari del Patrimoni Cultural i Immoble de Catalunya. Caldes de Montbui (Vallès Oriental). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Direcció General del Patrimoni Cultural. Servei d'Arqueologia i Paleontologia. Barcelona, maig de 2008.
    MOREU-REY,E. (1962). La rodalia de Caldes de Montbui. Repertori històric de noms de lloc i de persona. Editorial Teide. Barelona.