Carrer Major
Gelida

    Alt Penedès
    Carrer Major, s/n.
    Emplaçament
    Tram de carrer entre el carrer Marquès de Gelida i el carrer del Pi.
    177

    Coordenades:

    41.440287435976
    1.8637020885944
    405073
    4588258
    Número de fitxa
    08091 - 201
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Conjunt arquitectònic
    Contemporani
    Neoclàssic
    Eclecticisme
    Modernisme
    Popular
    Segle
    XIX -XX
    Estat de conservació
    Bo
    El carrer està en bon estat en general malgrat que l'activitat comercial ha adaptat alguns dels edificis d'interès patrimonial modificant-ne els baixos dels locals. Malgrat tot, alguns s'ha restaurat les façanes d'alguns edificis que han recuperat la seva presència.
    Protecció
    Legal
    BCIL
    BCIL / Immoble / 8393-I / Aprovació definitiva comissió urbanisme / 25/01/2015 / DOGC / 05/06/2015 / POUM C1-
    01
    La declaració de BCIL engloba l'eix històric de la població Sol, Pl. de l'Església, Marquès de Gelida, Major i Pi.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, 35075
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Gelida. Plaça de la vila, 12. 08790 GELIDA
    Autoria de la fitxa
    Martí Picas. INSITU SL

    El carrer Major, amb una longitud d'uns 360 m, s'inicia al seu extrem superior a una alçada de 193 m a la plaça de l'Església i desemboca a l'extrem inferior a 162 m d'altitud, on connecta amb el carrer del Pi i cruïlla amb el carrer Sant Antoni i carrer Lluís Guarro. La seva estructura urbana, que remunta al segle XIX i es descriu com una espina de peix (Rosselló, 2011), es va establir sobre l'antic camí de Sant Llorenç d'Hortons. Des dels inicis, aquest tram va ser edificat a banda i banda amb una alineació gairebé idèntica a l'actual. A mitjan segle XIX, els edificis orientats al sud-oest estaven més desenvolupats que els del nord-est. Un dels trams inicials més densos és el que està situat entre els carrers Mossèn Mariné i de la Barceloneta.

    La importància d'aquest eix va augmentar significativament amb la consolidació urbana a la part alta, marcat per la construcció de la plaça de l'església i l'església de Sant Pere a mitjan segle XIX. L'edificació completa a banda i banda del carrer es va completar a finals d'aquest mateix segle. A més, la connexió del carrer Major amb la Barceloneta va vincular els dos centres d'interès de la població: el poder eclesiàstic i el poder civil, amb la nova casa de la Vila i les primeres torres d'estiueig de major poder adquisitiu.

    El mestre d'obres Joan Pascual i Batlle va ser una figura clau durant aquest període, desenvolupant cases per a la classe benestant a imatge de la seva pròpia casa familiar, la casa Pascual Boatell, o la casa Castellví, casa residencial d'estiu del comerciant Barceloní Josep Castellví. Caracteritzades per un estil neoclàssic, aquestes edificacions reflectien l'augment del poder adquisitiu i la capacitat econòmica dels seus promotors, mostrant una tendència cap a una estructura més residencial que d'estiueig, en el que s'ha conegut com les cases de Senyors entre mitgeres.

    La re urbanització de la plaça de l'església a principis del segle XX va consolidar definitivament l'eix tal com es coneix avui en dia. Posteriorment, l'expansió urbana de la ciutat es va dirigir cap a carrers paral·lels, deixant al carrer Major els canvis mínims estructurals amb reformes o substitucions d'edificis en parcel·les ja edificades per més cases de senyors o edificis d'interès públic o d'entitats.

    L’eix dels carrers del Marquès de Gelida – Major - Pi és l’artèria principal del poble de Gelida, el qual s’havia bastit sobre l’antic camí de Sant Llorenç d’Hortons. Al seu voltant, es van anar constituint els edificis entre mitgeres, i alguns dels antics, es van substituir a finals del segle XIX i principis del XX per grans casals modernistes encara existents com si es tractés d'una espina de peix, tal com s'il·lustra a la ruta modernista de Gelida.

    El carrer Major, juntament amb els carrers del Marquès de Gelida i Pi es van nodrir de la incorporació de la població del creixement de les papereres al segle XIX com del creixement demogràfic de la bonança de la vinya. I al primer terç del segle XX van allotjar els nous edificis d’estils modernistes i eclèctics que substituïen els vells per allotjar les famílies de la pujança econòmica de la població i els nouvinguts atrets per l’estil de residència d’estiueig que es va promoure a la vila.

    AAVV (1986). Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. L’Alt Penedès. Generalitat de Catalunya.

    ALONSO, Gemma (2012). L'estiueig a Gelida 1880-1940. Anàlisi dels fons documentals i fotogràfics. Treball de recerca del Màster d'Arxivística i Gestió de Documents. Escola Superior d'Arxivística i Gestió de Documents.

    CARAFÍ, Mercè (1998). L’Abans. Recull gràfic de Gelida, 1890-1965. Efadós Editorial.

    RIUS, Jaume (coord.) (2011). Gelida. Retrats d’un temps. Andana Edicions.

    ROSSELLÓ, Joan (1988). "La incidència de l’arquitectura de Juan Pascual i Batlle en la conformació de la Gelida actual." Miscel·lània penedesenca, vol. 12, pp. 227-242.

    ROSSELLÓ, Joan (1989). “L’arquitectura i l’urbanisme d’estiueig al Penedès”. Miscel·lània penedesenca, Vol. 13, pp. 421-437.

    ROSSELLÓ, Joan (1990). "Els Mas, nissaga de paletes, constructors i arquitectes de Gelida". Miscel·lània Penedesenca. pp. 493-512.

    ROSELLÓ, Joan (2018). L'arquitectura de Joan Pascual Batlle dins del marc de la societat de Gelida de finals del segle XIX. La Quaderns Gelidencs d’Història i Societat – 6. Ajuntament de Gelida.