Capelleta de visita domiciliària del nucli urbà Sant Julià de Cerdanyola

Religiós
Parròquia de Sant Julià de Cerdanyola
María del Agua Cortés Elía. OPC

Capelleta de visita domiciliària de la Sagrada Família que recorre les cases de la zona del nucli urbà. A la porta de la capelleta hi ha el llistat de cases i la zeladora, es va dipositant a una casa cada setmana. En ser una capella per ser transportada, té una nansa a la part superior i van protegides amb un vidre i unes portes que protegeixen les tres imatges de la Sagrada Família, a la que està dedicada la capella. El recorregut de la capelleta és el següent: cal Fuster, cal Malanyeu, cal Samboi, cal Magí, bar el Niu, cal Ton, cal Llorenç, cal Julià.

La capelleta de visita domiciliària és una pràctica de devoció cristiana consistent a venerar una imatge de la Mare de Déu o d'un sant que hom porta, dins una capelleta, de casa en casa. Tingué una especial devoció la capelleta de la Sagrada Família.És una pràctica de més de cent anys d'història, realitzada a traves d'una xarxa de veïnatge enllaçada i comunicada a partir dels itineraris que fan les capelles. Les capelletes de visita domiciliària són una manera de portar la fe a les llars i a les famílies que no es podien costejar una capella particular i generalment la parròquia és qui n'ostenta la propietat. La capelleta circula cada setmana per una casa, fins a passar per les cases que accedeixen a tenir-la. El calendari de l'itinerari queda recollit amb el llistat amb el nom dels veïns i l'ordre del circuit, al dors o la part frontal de la capella, i hi ha una persona que fa de cel·ladora, que cuida de la capelleta. Generalment contenen un llibret d'instruccions sobre com s'ha de rebre i acomiadar la capella, amb unes pregàries, i les normes de comportament davant de la capella. També tenen una guardiola a la base i el llistat de veïns i cases per on circulava. A Sant Julià de Cerdanyola hi ha dues, una que circula per la zona de la Guingueta i el Castell, i l'altre que circula per la zona del nucli al voltant de la parròquia.