Capella - panteó de l'Hospital de Sant Pere

Religiós
    Fundació Hospital de Sant Pere
    Jordi Montlló Bolart

Capella-panteó d'una sola nau d'estil neogòtic, amb la coberta a dues aigües i el carener perpendicular a la façana. No té capelles laterals. A l'exterior hi ha contraforts. Està envoltada de jardí amb un eix central que divideix l'espai en dues parts iguals.

Es fa difícil trobar altres edificis neogòtics a Catalunya amb una data tan tardana, ja que es tracta d'un moviment sorgit en el segle XIX.

La Fundació té el seu inici en la fundació, per Decret del Bisbat de Barcelona el dia 21 de juliol de 1728 i essent els seus fundadors Mn. Pere Puig i Batlle i el Comú de Vilassar, de l`HOSPITAL DE SANT PERE. Després d'uns anys d'inactivitat i ocorreguda la mort de Mn. Pere Puig, l`Hospital de Vilassar fou novament fundat el dia 26 de maig de 1772, segons concòrdia entre el Rector i el Comú de Vilassar, d`una part, i les hereves de Mn. Pere Puig, de l´altre.
    L'any 1922 Joaquim Jover i Costas, marquès de Gelida, en el seu testament, institueix una fundació amb un llegat de 700.000 pessetes, amb l'objectiu de proporcionar u panteó familiar, l'obtenció de sufragis per a les seves ànimes i la pràctica d'obres benèfiques en memòria seva. Amb aquell capital, després de 1926, els administradors compren la masia de Can Pons i Arenas i construeixen la capella-panteó dedicada a Santa Maria i un edifici annex, que volien dedicar a asil per a mariners vells. Després de diversos avatars durant la Guerra civil, l'ajuntament hi trasllada l'hospital de Sant Pere, que estava al carrer Anselm Clavé. L'any 1948 la Fundació Santa Maria cedeix formalment els drets sobre l'edifici i la capella a la fundació de l'hospital, a canvi d'una missa diària en memòria del Marquès de Gelida. Aquell mateix any, s'hi estableixen les germanes del cor de Maria.
    Actualment, és una Fundació Privada subjecta a la legislació de la Generalitat de Catalunya, i té una durada indefinida.

BENITO Pere (2006). Vilassar de Dalt, un poble de futur. Ajuntament de Vilassar de Dalt.
    Museu Arxiu de Vilassar de Dalt (2002). Les guardes del morbo. Dossier per a un itinerari per indrets relacionats amb les pestes i epidèmies a Vilassar de Dalt. Segles XIV-XIX. Vilassar de Dalt.