Capella de la Mare de Déu de les Victòries Sant Quirze Safaja

Religiós
Bisbat de Vic
Núria Cabañas

La capella de les Victòries és un edifici és d'una sola nau de planta rectangular amb la coberta a doble vessants amb el carener perpendicular a la façana principal, orientada a migjorn. L'absis és de forma triangular de pedra vista amb la imatge de la Mare de Déu a la part central i un altar de pedra. Aquest espai està separat per dos pilars de maons. Darrera d'un d'aquests pilars hi ha una porta que dona lloc a la sagristia. A la banda oposada de l'absis, al costat de la porta d'accés, hi ha el confessionari i unes escales de pedra que condueixen al cor, il·luminat per una filada de finestrals rectangulars. La façana exterior de l'església és de pedra vista a la planta baixa i de fusta a l'alçada del primer pis separat per una voladís d'obra i pintat de blanc que s'allarga per la banda de ponent creant un porxo amb pilars de pedra. Al cantó de llevant sobresurt un campanar tipus espadanya amb un sol ull de pedra vista.

La capella es va inaugurar la nit de Nadal.

El sanatori de Mas Badó, Sanatori de Nostra Senyora de les Victòries, creat l'any 1926 va propiciar la necessitat d'ampliar l'antic oratori del mas. Des de que es va crear el sanatori tingueren permís de sagrari, permís que es va renovar l'any 1945. Més endavant, el sanatori es va convertir el hotel i to i que l'antiga capella continuava oferint culte als feligresos de l'hotel, la distància entre la capella i l'hotel era gran. Per aquesta raó, el propietari, Lluís Badó i Noguera va sol·licitar al Bisbat que es pogués celebrar missa a l'hotel quan hi hagués sacerdots. Aquest permís fou concedir fins l'any 1960 a causa del desacord per part del rector de la parròquia, al·legant que la gent escoltava missa en un espai inadequat. L'octubre de 1960 els amos Badó van decidir edificar una capella amb els plànols signats per l'arquitecte Joan Barangué Tusquets. L'any 1962 es va començar a construir segons el projecte.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Sant Quirze Safaja. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya. PLADEVALL, A. (2018): Sant Quirze Safaja. Un poble de frontera. Editat per Ajuntament de Sant Quirze Safaja.