Can Martí del Mas Roig

Edifici
    Eclecticisme
    XIX
    BCIL. PGOU 1982 (Llei 9/93 PCC)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 4472
    Residencial
    Ref. Cad.: 002500CF96GD001
    Marta Lloret Blackburn - Antequem, S.L.

Masia situada a ponent del terme municipal de Ribes. És un edifici aïllat de planta quadrangular i tres crugies. Consta de planta baixa, pis i golfes i té la coberta a quatre vessants, al centre de la qual destaca una torre quadrangular. El frontis es composa de tres eixos; el central sobresurt del plom del mur i està definit per dues pilastres sobre les que descansa la cornisa del coronament. Al centre hi ha un portal d'arc de mig punt, mentre que el pis presenta dos pòrtics d'arc de mig punt amb capitells motllurats. A sobre d'aquesta hi ha una orla amb les inicials "PS" envoltada de decoració, i més amunt un relleu decoratiu on hi ha representats dos rams de fruita entre espigues de blat, lligats amb un llaç serpentejant. Seguint el mateix eix trobem una finestra d'arc de mig punt i la cornisa, des d'on arrenca un capcer semicircular amb l'any "1870", un rellotge de sol circular i una estructura metàl·lica que sosté una campana. Els cossos laterals presenten un portal d'arc de mig punt a la planta baixa, una finestra d'arc carpanell emmarcades per un frontó al pis i una finestra d'arc de mig punt a les golfes. A les façanes laterals es reprodueix el mateix tipus d'obertures que a la principal, tot i que distribuïdes de forma aleatòria. A la façana posterior hi ha adossat un cos de planta baixa i pis, amb la coberta habilitada com a terrassa transitable. A nivell del primer pis hi ha tres grans pòrtics d'arc de mig punt arrebossat, delimitats amb una barana ceràmica. Les quatre cantonades, a nivell del primer pis, presenten garites defensives obertes amb espitlleres. Davant la façana posterior hi ha la masoveria, de planta baixa i pis i coberta a dues vessants amb el carener paral·lel a la façana. Alguns dels cossos de la mateixa es troben en estat ruïnós. La casa està construïda en una terrassa elevada, i queda tancada per un baluard amb una portalada d'arc de mig punt de pedra. A l'altre costat hi ha una porta de ferro forjat que incorpora l'any 1861. Davant de la casa hi ha un grup d'alzines centenàries.

També coneguda com a Mas Girabals.

Segons consta en el llibre d'Apeo de l'any 1847, la masia de Can Martí del Mas Roig pertanyia a Pedro Martí. Més endavant, la casa va ser adquirida per l'indiano vilanoví Pau Soler Morell, que hi va fer bastir una casa senyorial, vers l'any 1870. Al cap d'uns anys, Pau Soler va ser alcalde de Vilanova i la Geltrú, a més de ser un dels principals artífexs de l'arribada del ferrocarril a la població.

DIVERSOS AUTORS (1991). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Baix Penedès. El Garraf. Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Sant Pere de Ribes (Garraf). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.