Campanes i rellotge de l'església de Sant Julià de Cerdanyola

Restringit
    Bisbat de Solsona. Palau Episcopal. 25280 Solsona
    María del Agua Cortés Elía. OPC

El campanar de l'església és de la mateixa època que la resta de l'edifici, que va ser restaurat entre finals del segle XVIII i principis del segle XIX, corresponent la tipologia del campanar a aquesta època. Té un primer cos de planta quadrada (3'20 x 3'20 m) bastit amb murs de maçoneria i sobretot de paredat de pedra vista blanca amb tres òculs oberts al mur frontal en diversos nivells a mitja alçada, i d'un segon cos amb els caires aixamfranats amb una motllura al principi, una altra sota la cel·la i una tercera per sobre dels arcs de mig punt de les finestres obertes una a cada cara; en elles hi pengen les campanes. Està coronat per una cornisa motllurada i per una coberta força plana. Un rellotge d'esfera es troba al cantó lateral de migjorn sota mateix de la cel·la. El campanar té una alçada total de 18,58m (Dalmau, 2014). Conserva al menys dues campanes de bronze a l'interior.

Les campanes que es conserven al campanar de l'església són les originals, ja que durant la guerra només es van treure els batalls i van deixar els martells. Les volien fer caure però el poble va recordar que en estar connectades al rellotge era l'únic mitjà que tenien per saber l'hora, així que les van respectar. Les campanes estan connectades al rellotge i es fan tocs de campanes específics, per difunts, naixements, festes,.... Per defuncions es feien tres repics si el difunt era un home, dos si era una dona, un si havent nascut al poble ja no hi vivia. També hi ha repics per la Fia-faia, Pasqua, Reis,.... L'any 1903 es va reparar el rellotge que feia anys que no funcionava, gràcies a l'aportació de la Junta de Capmasers i Magallers, que també van pagar el sou del campaner i de l'encarregat del rellotge. El 1952 es va arreglar l'església, el campanar i il·luminar el rellotge.

DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.
    Dalmau i Argemir, Delfí (2014) Campanars parroquials de torre de Catalunya. www.campaners.