Camí reial de Barcelona a Vic
Sant Feliu de Codines

Vallès Oriental
    De sud a nord del terme municipal

Obra civil
    Antic
    Medieval
    Modern
    -II/ XIX
    Dolent
    Es conserva de forma intermitent.
    Estructural
    Diversos propietaris
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

Antic camí que transcorre de sud a nord del terme municipal, tot travessant el nucli urbà. En concret, passa per l'avinguda Castell de Montbui, el carrer Mossèn Baldelló, el carrer Barcelona, el carrer Sant Joan, la plaça del Doctor Robert, el carrer Vic, la plaça de l'Escletxa i el carrer Sant Quirze. Des d'aquí voreja pel costat sud del polígon industrial, creua la carretera i segueix pel camí dels Horts, que és on es conserva en millor estat.

La informació del seu traçat ha estat facilitada per en Francesc Garriga del Museu de Can Xifreda.

El camí ral de Barcelona a Vic té el seu antecedent en la via romana que comunicava les ciutats d'Ausa i Barcino passant per la vall del Congost. Aquesta primera via fou complementada en època republicana per una que passava per Collsuspina, passant per Sant Feliu de Codines fins a Caldes de Montbui, tal com apunten els mil·liaris trobats en aquest recorregut.

En concret, el mil·liari trobat a Can Vendrell (Santa Eulàlia de Ronçana) és un indicador que senyalitzava la milla XXI del camí romà de Caldes a Mataró o bé el camí de Caldes a Vic. Manius Sergius, el nom que hi ha gravat, era un procònsul de la Hispània Citerior que va exercir el seu càrrec entre l'any 120 i el 110 a. C. S'han també trobat dos paral·lels de la mateixa via, un a Santa Eulàlia de Riuprimer i l'altre a Tona, que pertanyen al traçat més antic de la via romana interior en aquest sector, que evita el riu Congost.

El camí creuava per dins el poble de Sant Feliu i, ja al segle XIX, a causa de la inseguretat del moment, es va creure convenient fortificar la ciutat allà on passava el camí reial. Així, l'any 1835 el barri de la Vendreria es va tancar amb portals d'accés i es van construir torres, de les quals no se n'han trobat vestigis.

- FABRE, G.; MAYER, M.; RODÀ, I. (1988) Inscriptions romaines de Catalogne. Vol I. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, Universitat de Barcelona, Centre Pierre París.

- GARRIGA, F. (1997). Anuari del Centre d’Estudis de Granollers: El plànol de Sant Feliu de Codines (1836).