Camí ral de Sant Llorenç Savall a Caldes de Montbui (PR 30)
Sant Llorenç Savall

Vallès Occidental
    De Sant Llorenç a Coll Monner
    Sector llevantí

Obra civil
    Medieval
    Modern
    Ajuntament de Sant Llorenç Savall
    Laura de Castellet i Ramon

El traçat antic descriu la sortida del poble per la creu de pedra (Era del Có), segueix la riera de Mascarell passant per sota la Busqueta i l'església de Sant Jaume de Vallverd i ateny el coll Monner i surt del terme municipal a llevant de la Jofresa, per seguir cap a Caldes i Sentmenat.

Les dades UTM estan preses al coll de Collmonner, sobre la casa del mateix nom i cruïlla de camins.

El camí apareix esmentat sovint a finals del segle XVIII; al segle XX s'ha recuperat com a PR - 30 (Sender de Sabadell a Sant Llorenç Savall)

SUÁREZ FERNÁNDEZ, Francesc (2007) Els camins històrics de Sant Llorenç Savall, a mitjan segle XIX. Lacera, Butlletí del Centre d'Estudis Històrics de Sant Llorenç Savall, núm. 8 (març 2007).