Camí ral de la creu de Mitjavia Gurb

Osona
Parròquies de Sant Andreu de Gurb i Sant Esteve de Granollers
Creua el terme municipal de sud a nord

Obra civil
Regular
La conservació del camí al llarg del seu traçat és heterogènia, alguns trams han quedat convertits en pistes i altres han desaparegut entre les infraestructures modernes.
Diversos propietaris
Jordi Compte

L'antic camí ral de la creu de Mitjavia creua el terme municipal de Gurb de sud a nord, des del Dachs fins al pont de Torruella.
El camí entra al terme municipal prop del Dachs, provinent de Vic i segueix sempre una direcció nord, quedant paral·lel a l'actual C-17, tot i que a l'est d'aquesta. Passa per prop del petit nucli de masies format per la torre d'en Canal, Quadres i Fogonella, ja al nord de la C-25, i segueix entre camps de conreu passant per la Pineda Vella. Al nord es troba, en un creuament de camins, la creu de Mitjavia, que marcaria la meitat del recorregut del camí ral que unia Barcelona i Puigcerdà. Des d'aquest punt, el camí descendeix en la petita vall de la riera del Sorreigs fins creuar el pont de Torruella, punt on abandona el terme municipal.

Antigament el municipi de Gurb era creuat per nombrosos camins rals que formaven una xarxa que tenia un ús tan local, entre masies i nuclis, com supramunicipal. Bona part d'aquests camins s'han convertit amb els anys en les actuals carreteres, altres s'han perdut a causa del desús i els restants han sobreviscut convertits en pistes o camins veïnals, o simplement en corriols.
El camí de la creu de Mitjavia correspondria a l'antic camí ral de Barcelona a Puigcerdà i ha estat identificat per alguns autors com la “strata Cerdana” d'època romana.

AADD (2002). Gurb. Un poble arrelat a la terra. Edicions Àlber.