Camí de Vilella. Tram de Ca l'Estevenó a Cal Noguera
Gisclareny

Berguedà
    Tram empedrat a sota Ca l'Estevenó (Ajuntament de Gisclareny. Av Roser S/N 08695)
    Camí que parteix de Rocadecans i baixa a Cal Estevenó (45 min) i enllaça amb el camí de Vilella

Obra civil
    Medieval
    Modern
    XVI-XIX
    Mantingut com a sender local i marcat en verd i blanc
    Llei estatal 3/1995 de 23 de març vies pecuàries (BOE ,71)
    Obert
    08092A007000510000YG
    Pere Cascante i Torrella

Tram de camí ral que enllaça les cases de Cal Noguera i Ca l'Estevenó i Camp del Cep. Correspon amb un tram del camí que unia aquestes cases per la part baixa i que partint del nucli de Vilella connectava amb el camí descrit a la fitxa 180. Es tracta d'un tram empedrat d'uns 250 m voltat de murs de pedra seca i feixes de conreu que permet salvar el desnivell orogràfic existent pel pas del torrent de Ca l'Estevenó. Està pavimentat en alguns trams amb còdols de riu col·locats de cantó i units amb argamassa de calç. L'espai que separa les cases dels camps de conreu està delimitat amb murs de pedra seca a manera de "carreres". Aquest camí es fa servir per a ús veïnal.

Camí construït en el mateix moment que la casa i les veïnes de Cal Noguera i camp del Cep per enllaçar amb els veïnats de Vilella i possiblement també amb la riera de Saldes i el camí esmentat a la fitxa núm. 180 Segons l'inventari de camins ramaders del Berguedà (DDAA. 2007. Inventari de camins ramaders del Berguedà) aquest camí conegut com el camí del tabac coincideix amb la fitxa núm. ICR.85 del Collet d'Eina a Gisclareny. Partia de la carrerada del Vilar i Llenes (TM. Guardiola de Berguedà), continuava per la vessant solella pel camp de la canal, continuava a Camp del Cep i arribava a Cal Noguera .Actualment es fa servir com a sender local de la ruta "r" de Gisclareny que volta per "l'alzina"

Possiblement la història d'aquest camí ens aniria lligada amb l'origen de la casa de Ca L'Estevenó i Cal Noguera que semblen remuntar-se el segle XVIII. De fet E. Martín (Martín; 2005) troba documentació de la casa a partir de 1863 (ACA llibrets de compliment Pasqual. Amillarament 1863) extret de Martín, 2005. Annex 21. esmenta que el cap de casa era Anton Pons, estava ocupada per 7 persones majors de 7 anys i pagava 284 rals de contribució rural, 72 d'urbana i 60 de caps de bestiar. Anteriorment a aquesta data i tal com succeïa amb la casa de Cal Parleta no sabem a quin Pons es referiria ja que al cadastre de 1776 (AHG. Cadastre de 1776)hi ha la casa núm.76 de Pera Pons que es podria relacionar amb aquesta ja que hi havia 5 cases (comptant coberts i quadres); estava habitada per 3 persones i pagava 2 lliures i 6 sous de cadastre personal, 12 sous i 4 diners de cadastre reial i no se sap que pagava de bestiar. L'altre pons que surt esmentat correspondria amb el Mateu de Vilella, possiblement. La casa va sobreviure el flux migrador de 1900 i consta que deuria estar ocupada fins a mitjans de segle XX. Amb tot pensem que el camí ja existia d'abans ja que permetia connectar els veïnats de Vilella i Cal Noguera amb l'antic nucli de Llenes i la riera de Saldes. Aquest camí segons l'inventari de camins ramaders apareix esmentat la seva meitat al mapa 1:50.000 de la Pobla de Lillet de 1951 i també al mapa 1:50.00 vell de Gósol i datat de 1949.

CABALLÈ I CANTALAPIEDA, F (1995). Les tres-centes cases de Gisclareny. Albí. MARTÍN I VERGARA, E; (2005). Una mirada a la història de Gisclareny. DDAA (2007) Catàleg específic de masies i cases rurals de Gisclareny Fitxa 014 o Ca l'Estevenó. Annex a la normativa.(dades històriques a les masies incloses. DDAA (2007) Inventari de camins ramaders del Berguedà (iCR85). Consell Comarcal del Berguedà. AHG. Cadastre de 1776. ACA. Llibrets de compliment Pasqual. Amillarament de 1863 extret de Martín, E. Annex 21 i 22.