Camí de Cal Noguera a Rocadecans
Gisclareny

Berguedà
    Tram que surt de Cal Noguera i va a Rocadecans (Ajuntament de Gisclareny. Av Roser S/N 08695)
    De Rocadecasn seguir l'itinerari marcat en verd i blanc fins a Cal Noguera (45 min). El tram empedrat és a pocs metres abans.

Obra civil
    Medieval
    Modern
    Popular
    XIV-XIX
    Sender en ús com a camí veïnal i com a sender local de l'itinerari de "l'alzina". Ruta R de Gisclareny
    Llei estatal 3/1995 de 23 de març vies pecuàries (BOE ,71)
    Altres
    08092A008090120000YH
    Pere Cascante i Torrella

Tram de camí empedrat que permetia enllaçar les cases de Cal Noguera, Ca l'Estevenó i Camp del Cep amb Rocadecans i el camí ral que provenia de Bagà per l'obaga Major i es dirigia a Gisclareny passant per Sant Miquel de Turbians. El tram que es conserva en més bon estat del camí és el que passa pel costat del torrent de Ca l'Estevenó fins a les cases homònimes de Ca l'Estevenó i també de Cal Noguera. Aquest camí segueix les corbes de nivelll amb alguns trams de pujada que estan salvats per mitjà de graons i empedrats de còdols de riu col·locats de cantó i delimitats per murs de pedra seca a manera de "carreres". Forma algues recolzades i revolts i travessa alguns graus. El tram superior des de que s'abandona el torrent fins que enllaça amb el camí ral de Bagà a Gisclareny per Turbians i Quer està pràcticament desaparegut. El camí està senyalitzat com a ruta de sender local (verd i blanc) amb l'itinerari "r" o de l'alzina. Es conserva en bon estat ja que el camí encara es fa servir per accedir a les cases esmentades i també com a sender local.

Segurament es tractava d'un camí veïnal que connectava les cases de Cal Noguera, Ca l'Estevenó i Camp del Cep amb Rocadecans. Per tractar-se d'un camí veïnal té alguns trams notables amb empedrat de còdols de riu i graons per a salvar el desnivell que fan pensar en un camí ral. Possiblememt aquest camí de camp del cep hauria connectat amb la riera de Saldes i el camí de Guardiola a Gósol passant per Fréixens, considerant-lo com un ramal de connexió entre dues vies ramaderes importants; la de Bagà a Gisclareny per Turbians i la del Collet d'Eina a Gósol per la vall del riu Eina.

Aquest tram de camí no ens surt esmentat per enlloc tot i que queda clar que i tal com hem especificat a l'apartat de les observacions que servia per comunicar les cases de la part baixa del torrent de Ca l'Estevenó ( Ca l'Estevenó, Cal Noguera i Camp del Cep) amb les de la part alta i al costat del camí ral de Bagà; és a dir Rocadecans, La Barraca (de cal Noguera) a mig camí i sota unes feixes i cal Misèria a l'extrem més meridional i prop del Portell i roc dels quatre batlles. És possible que aquesta via enllacés amb la riera de saldes per la part baixa i amb el camí del collet d'Eina a Gósol passant per Grallera i Bósoms. Amb tot no deixa de ser una hipòtesi. No figura inventariat al catàleg de camins ramaders del Berguedà (DDAA, 2007. Inventari de camins ramaders del Berguedà) ni tampoc en el llistat de camins o catàleg de camins veïnals que va fer la Diputació de Barcelona el 1855 en un intent de millorar-ne el seu traçat. Sembla clar que la principal via d'accés a aquest petit veïnat es feia per la part baixa des del nucli de Vilella

MARTIN, E (2005) Una mirada sobre la història de Gisclareny DDAA (2007). Inventari de camins ramaders del Berguedà.