Camí de l'Esquerrà o camí antic de Bagà
Sant Julià de Cerdanyola

Berguedà
    Sant Julià de Cerdanyola

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Obert
    Altres
    Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola
    María del Agua Cortés Elía. OPC

El camí de l'Esquerrà, també conegut com camí antic de Bagà, era l'antic camí que comunicava de Sant Julià de Cerdanyola amb el nucli de Guardiola. Baixava per sota el poble, travessa el torrent de Cerdanyola, puja al santuari de les Esposes i després segueix baixant per la baga fins a la Ribera, on hi ha el pont de la Torrentera, fins arribar al pla que forma la confluència del Llobregat amb el Bastareny, on actualment hi ha el nucli de Guardiola de Berguedà.

Part del camí travessa part del PEIN Catllaràs.

L'any 1928 es va finalitzar la carretera a Guardiola, iniciativa de l'alcalde Ramon Boixader i impulsada per la Mancomunitat de Catalunya. La Junta de Capmasats i Magallers va pagar les indemnitzacions de les expropiacions. Abans de la construcció de la carretera els camins eren l'únic mitjà per moure's pel territori i mantenir contacte amb la vall del Llobregat.

Campillo Besses, Xavier (coordinador) (2007) Inventari de camins ramaders del Berguedà. Grup de Defensa de la Natura del Berguedà, Parc Natural del Cadí-Moixeró i Berguedà Iniciatives S.L.
    DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.