Camí antic de la Llacuna a Sant Magí de Brufaganya

Difícil
    Ajuntament de Santa Maria de Miralles
    F. Xavier Menédez Pablo OPC Diputació de Barcelona

Camí antic -possible carrerada- que anava de La Llacuna (procedent de Vilafranca del Penedès) a Sant Magí de Brufaganya. Camí perpendicular a la carretera C-37 que a l'alçada del Mas de Els Segarresos (a ma dreta venint d'Igualada) enfila direcció NO i cap el Grony- Després s'adreça a l'O. (entre els turons del Grony i de Pixallits) i surt del terme municipal en direcció Sant Magí.

Sant Magí de Brufaganya és una nucli de població i un santuari situat al terme municipal de Pontils (Conca de Barberà, província de Tarragona), no lluny del terme de Santa Maria de Miralles.
    La carretera principal a Sant Magí passant per Miralles no era aquesta, sinó la que venia d'Igualada. Venint d'Igualada, s'accedeix a Sant Magí per la carretera B-220 que es dirigeix a Pontils i a Santa Coloma de Queralt. Abans d'arribar a Pontils hi ha una desviació a mà esquerra (TV-2012). Des d'Igualada es ve per la carretera de Valls (C-37) i a l'alçada de la cruïlla on hi ha l'Hostal de Miralles (L'Empalma), es pren la carretera B-220 que ve de La Llacuna i s'adreça, per Les Colomines, a Santa Coloma de Queralt.

A Igualada existeixen les Festes de Sant Magí. La festa consisteix en una portada d'aigües de Sant Magí de Brufaganya cap a Igualada. Tradicionalment es realitza el dia 16 d'agost. Es tracta d'una festa d'Igualada, que es desenvolupa a Igualada i a Sant Magí (Pontils). Però la comitiva passava per Santa Maria de Miralles. La festa no es pròpia de Miralles, i el poble no la considera seva. Simplement, Miralles és lloc de pas. Venint d'Igualada, travessaven Miralles per les carreteres C-37 i B-220. Per tant, no s'anava pel camí antic de la Llacuna a Sant Magí de Brufaganya ja que aquest camí venia de la Llacuna, procedent de Vilafranca i del Penedès. Era l'antic camí a Sant Magí des de La Llacuna, no des d'Igualada.
    Segons un estudi sobre el paisatge i territori de Sant Magí de Brufaganya que realitza l'Institut d'Arqueologia Clàssica (ICAC) a càrrec de Graham R. Jones, la Vall i la Serra de Brufaganya hostatja un important santuari objecte de pelegrinatge d'almenys des del segle XVI, per les seves aigües miraculoses que curaven malalties de la pell com la verola. No descarten una devoció més antiga, per que el culte a Sant Magí pot tenir els seus orígens a la tardoantiguitat. A Sant Magí, segons l'estudi, s'entrecreuaven el camí de pelegrinatge i un antic camí de transhumància. Entenem que el primer era la ruta que venia d'Igualada (i de Tarragona), però que el segon pot ser el camí que hem fitxat, que prové de Vilafranca i de La Llacuna.