Cal Vila - ca la Mundeta
Granera

Moianès
    Carrer Nou - Barri de Baix
    A l'extrem de ponent del carrer Nou, la segona casa de la banda de migdia de la via

422056
    4620292
    Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Residencial
    Ref. Cad.: 2104103DG2220S
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat i amb jardí lateral, amb accés a la finca des del carrer Nou. Està format per dos cossos adossats que li proporcionen una planta rectangular. Ambdós volums tenen les cobertes de teula àrab de dues vessants, amb els careners paral·lels a la façana principal, i estan distribuïts en planta baixa i pis. Majoritàriament, les obertures de l'edifici són rectangulars. Les originals estan bastides amb maons i algunes conserven les llindes de fusta, mentre que les reformades tenen els emmarcaments arrebossats. Encastada a la façana de ponent es conserva una antiga placa amb el nom del carrer. Davant la façana principal hi ha un tram del jardí enllosat. La construcció està bastida en pedra de diverses mides disposada de manera irregular.

L'edifici està situat a un nivell inferior respecte el nivell de circulació actual del carrer Nou.

La construcció apareix mencionada en un llistat de l'any 1880 amb els noms de les cases del carrer Nou, els números de carrer i els seus propietaris. "Cala Mundeta" tenia el número 2, estava situada a la vorera esquerra del carrer, es trobava habitada i era propietat de "Raymunda Criach". Segons l'expert en toponímia Enric Garcia-Pey, el sobrenom de Mundeta procedeix del diminutiu del nom Raimunda. Cal destacar que, en origen, l'orientació del traçat del carrer Nou no coincidia amb l'actual. Passava pel davant de les façanes de migdia de les cases situades a la banda sud de l'actual carrer, donat que les façanes principals i les obertures s'orientaven sobretot a la banda amb més sol.

"El carrer Nou l'any 1880". La Granària, 38, 2016, p. 14-17. GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 57, 89. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.