Cal Pepa o Posada de las Cuevas

Neoclàssic
    XIX-XX
    Any
    BCIL 2868-I, (Com. Urb. 16/10/1991)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí; IPA: B.LL.06.037; 2868-I
    Residencial
    2526401DG0022N0001BR
    Assumpta Muset Pons

Cal Pepa és un edifici gran, de planta quadrada i obert als quatre vents, excepte per la banda de tramuntana. Els murs de carga són de pedra i totxo massís. La teulada és de teula aràbiga, inclinada a dues aigües i amb el carener perpendicular a la façana. Té un gran portal a la plant.a baixa, balcons al pis noble amb baranes de ferro, finestres a les golfes i un frontó triangular al damunt. A la planta baixa hi havia els serveis i als dos pisos superiors les habitacions. També hi ha un pati al davant, cisterna, safareigs, horts i una cotxeria.
    A les façanes es conserven restes de la policromia de la decoració marbrenca originària i de les lletres de "Posada de las Cuevas".

L'any 1854 va acabar la construcció de la "posada nueva de las cuevas", encarregada per Pere Vacarisses, hostaler de Collbató, a Tomàs Cabeza, mestres de cases d'Esparreguera. Va ser bastida al costat del camí de Barcelona i va substituir un vell hostal que hi havia en aquest mateix indret. Acollia els viatgers i els turistes que anaven a Montserrat, als quals també s'oferia la possibilitat de visitar les coves del Salnitre. Aquí aconseguien guies i cavalleries per pujar la muntanya i visitar les coves. Va acollir molts dels personatges il·lustres que van visitar el monestir i és esmentat per Richard Ford, Víctor Balaguer i Gaietà Cornet, entre d'altres.

ARXIU FAMILIA BACARISAS, Not. Tomàs Comelles, d'Esparreguera, 3-4-1854.
    ARXIU COMARCAL DEL BAIX LLOBREGAT, Collbató, Ajuntament, L. 546.
    BALAGUER, Víctor (1857), Guía de Montserrat y sus cuevas, Barcelona, Imprenta Nueva de P. Jesús y R. Villegas, p. VI.
    CORNET Y MAS, Cayetano (1863), Tres días en Montserrat, Barcelona, Librería del Plus Ultra, p. 29.
    FORD Richard (1855), Handbook for travellers in Spain, London, J. Murria, vol. I, p. 418.