Cal Joan de la Serra

Residencial
    08052A006000310000OS
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Masia fonamentada parcialment sobre la roca natural, de planta quadrada, que consta de planta baixa, pis i golfes amb un cobert a mà dreta i una tina adossada a la façana nord de la casa. La coberta és de teula àrab, a dues aigües i el carener perpendicular a la façana principal.
    Els paraments són tots de maçoneria, amb pedres rejuntades amb morter. Les pedres cantoneres estan més ben executades. Les obertures són de petites dimensions, amb llindes de pedra i estructura quadrada, exceptuant la portalada d'entrada a la casa amb brancals de pedra i arc de maó a plec de sardinell. Per sobre, hi ha un finestral de doble fulla amb brancals i llinda de pedra i balconera amb barana senzilla de ferro. Finalment, a les golfes, seguint la mateixa línia perpendicular, una finestra de punt rodó, realitzada en pedra.
    La casa ha sofert alguns canvis readaptats als nous usos lúdics. Tota la planta baixa està realitzada amb pedra i volta de canó que s'ha conservat. A la façana dreta, per darrera de la porxada hi ha una cisterna o aljub amb la portella i el pedrís per posar la galleda amb la coberta ben consolidada a un sol vessant i de teula àrab.
    A la façana de migdia hi ha un rellotge de sol de sèrie fet amb motllo, sense policromar. Les hores van de sis a sis, en xifres romanes. L'estilet està collat directament a la paret.

També es coneix com a cal Mussol.
    A la façana nord es conserva en perfecte estat una tina. S'hi accedeix a partir de 7 graons de pedra. La construcció a diferència de les altres veïnes, està feta amb maó. La teulada és a un sol vessant, en teula àrab. A mà dreta, en el replà mateix hi ha una segona portella, amb un arc de descàrrega de pedra i una biga de fusta. Aquesta porta dona accés a una segona tina que malauradament ha estat tapada amb un planxer de formigó.
    Al costat dels antics horts, encara es poden veure les restes d'una antiga bassa de planta ovalada, feta de pedra amb morter de calç i arrebossada per la part interior.

Cal Joan de la Serra, està situat al raval del Clot, a l'extrem nord-est del terme municipal de Castellbell i el Vilar, a tocar de l'antic terme de Vallhonesta, que pertany actualment al municipi de Sant Vicenç de Castellet. Entrant pel camí de la Serra en direcció al mas Lledó, a mà esquerra entre el cal Pinyot i cal Beu.
    L'aparició d'aquestes petites masies o cases pot correspondre al dinamisme agrari del segle XVIII i XIX, sobretot amb el cultiu de la vinya. Aquestes zones més boscoses i ermes menys poblades, van ser explotades amb el sistema de rabassa morta. Així els masos més importants van veure reduir els seus boscos i terres ermes, i al costat de les terres de conreu naixien les vinyes marjades dels rabassaires. Sembla evident que es van anar construint noves cases, a les quals s'assignava un tros de terra al seu voltant.
    En un registre fiscal de l'any 1920, consten com a propietaris de cases en el "Barrio del Calot": Margarida Vila i Trulls, Isidre Prunés i Planell, Josep Torrents i Brunet, Miquel Fainé i Riera, Joan Balart i Boada i Pau Viladoms i Calsina, que era l'amo del mas Lledó.
    A principis de l'any 1936, es confecciona el Padró municipal on consten els habitants de cinc cases del raval del Clot.

VALLS i PUEYO, Joan (2006). El Raval del Clot. Castellbell i el Vilar. Col·lecció Temes Històrics, núm. 4. Ed. Ajuntament de Castellbell i el Vilar.