Barraca de vinya del pla de Gurrians I Sant Feliu Sasserra

Bages
Sector nord-est del terme municipal
A 1900 metres per pista forestal i camí asfaltat de la carretera B-433

419465
Element arquitectònic
Popular
Presenta vegetació a la coberta
Sense ús
Ref. cad.: 007A00019
Jordi Compte i Marta Homs

La barraca de vinya a la zona de Gurrians es troba situada a l'extrem nord-est del terme municipal. Està ubicada a l'extrem nord d'un camp des del qual es divisa la masia de Comes Vertides i el mas Bassi, prop de la masia de Gurrians que li dóna nom.
És de petites dimensions, construïda amb pedra seca amb pedres irregulars, algunes d'elles treballades, falsa cúpula i amb un ràfec de lloses, força ben conservat, que ressegueix tot el seu volt. Està constituïda per una obertura d'accés de baixa alçada orientada a l'est la qual té una gran llosa coronant-la a mode de llinda. Tres petites finestres orientades al sud, nord i oest constitueixen els punts de llum i ventilació de l'interior.

Aquestes barraques de vinya, també anomenades barraques cerdanes, les construïren els pastors cerdans que baixaven a les planes a llogar-se com a jornalers en el camp. La seva coneixença i experiència en l'art de la construcció de la pedra seca, molt utilitzada en les zones pirinenques, va portar a deixar testimoni d'aquest tipus de construcció en aquestes contrades.
Les barraques tenien el seu ús en l'emmagatzematge dels utensilis emprats en les feines del camp, així com també com aixopluc esporàdic en cas de necessitat, ja que les reduïdes dimensions no creen espai per a un llarg estatge.
El conreu de vinya s'expandí durant els segles XVII i XIX fins a l'arribada de la fil·loxera (insecte que ofega els ceps) vers el 1890 que provocà la crisi vinícola.