Barraca de la Balma del Racó
Rellinars

Vallès Occidental
    Sector torrent de la font del Bosc

Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII-XX
    Difícil
    08178A002000020000OW
    Marc Malgosa Montserrat, Joan Soler Gironès i Marc Samper Gispert

Barraca de pedra seca situada al nord del terme municipal de Rellinars, sota la Balma del Racó, en el vessant de llevant de la Serra del Ginebral i damunt del torrent del la font del Bosc. L’accés més ràpid es fa venint pel corriol que puja des de la confluència dels torrents del Racó i de la Font del Bosc fins a Coll de Gipó, seguint aquest darrer torrent en paral·lel aigües amunt. Arribats a la cota 415 mt trobarem un corriol direcció est que va a l’Obaga de la Font del Bosc. Des d’aquest mateix punt, però, cal seguir en línia recta direcció nord-oest sense camí fresat però relativament net. També s'hi pot accedir des del mateix corriol de la font del Bosc, a la cota 450 mt, on aquest corriol fa un fort gir a la dreta cap a la Carena del Panissar, cal seguir a l’esquerra, on s’intueix un antic camí sentit sud-oest que segueix la feixa sense perdre alçada. Aquí toparem primer amb la Barraca 2 de la Balma del Racó, força enderrocada. Al cap d’uns 30 mt haurem de baixar a la feixa inferior per a poder accedir a la Balma del Racó i després seguir baixant direcció est fins a topar amb la Barraca de la Balma del Racó.

L’accés amagat i poc concorregut ha mantingut aquesta Barraca en molt bon estat i desconeguda per a molta gent.

Es tracta d’una construcció del tipus aèria i aïllada, de planta circular. Presenta coberta de falsa cúpula i aparentment en estat original. Manté bona part del voladís en tot el perímetre. Porta de llinda plana orientada a sud-oest. A la paret interior del fons té un cocó i una fornícula superposats i a la seva dreta una segona fornícula sota un finestró mirant al nord-est.

La porta d'accés mesura 50 cm d'ample x 120 cm d'alçada i 50 cm de gruix de mur. Planta circular de diàmetre 1,40 mt i 1,90 mt d'alçada interior màxima.

La vegetació dominant en aquesta contrada és el Pi Blanc (Pinus halepensis), l’Alzina (Quercus ilex) i el Romaní (Rosmarinus officinalis).

Aquest element consta en el cadastre en terres Can Gibert, Rellinars.

També consta a l’inventari de pedra seca Wikipedra amb el codi 23024.

L'aprofitament dels materials de l'entorn per a fer murs, marges o barraques, resultat entre d'altres de les tasques de despedregar els camps, és característic dels paisatges de pedra seca.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.