Balma del Grau de les Valls
Capolat

Berguedà
    Es troba en terres de l'antiga parròquia de Sant Quintí de Taravil, a l'extrem occidental de l'actual municipi de Capolat.
    Al costat d'una pista que s'agafa des de la Carretera de Taravil al Cint al coll de les Valls de Cal Sant.

391930
    Jaciment arqueològic
    Dolent
    Superfície remoguda pels caus de teixons i amb abundant vegetació.
    Difícil
    Sense ús
    08044A006090050000SL
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

Balma de grans dimensions amb una amplada aproximada de 20 m i una profunditat de 8,3 m. Està orientada cap a l'est i mostra una alçada progressiva des del fons cap a l'exterior, cosa que permet circular-hi a peu dret còmodament. El terra mostra una inclinació cap a l'est des de l'interior i, a diferència d'altres balmes similars, presenta un important gruix de sediment. Actualment, a la cavitat de la balma hi ha sis grans blocs de conglomerat que s'han desprès del sostre. No es poden apreciar restes de sutge al sostre.

Encara que en aquesta balma no hi hagi restes clares de sutge al sostre, per les seves característiques creiem que va ser utilitzada al llarg de la història com a refugi de treballadors del bosc, ja fossin carbones, pastors o llenyataires. No es pot precisar cap cronologia perquè no hi ha estructures construïdes ni material associat que ens pugui ajudar a concretar. Per saber-ne més s'hauria de dur a terme una excavació arqueològica.

CASACUBERTA, A., CUNILL, J., SÁNCHEZ, J. (2022) Història dels masos del Municipi de Capolat. Inèdit.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.