Balma de les Heures (jaciment)
Perafita

Osona
    Sector nord-est del terme municipal
    A 1350 metres per pista forestal de la carretera BP-4653, punt quilomètric 14'250.

Jaciment arqueològic
    Edats dels Metalls
    -1200/-650
    Regular
    El jaciment no està protegit i s'observaren forats indiscriminats en zona de potencial arqueològic.
    Normes Subsidiàries de Perafita. 1991.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, CC.AA. 2630
    Difícil
    Ref. cad.: 003A00007
    Jordi Compte i Marta Homs

La balma de les Heures es troba situada a uns centenars de metres al sud de la masia la Bauma, al nord del terme municipal. S'obre en el llit del torrent de Cogullers, excavada en roques calices amb els entorns recoberts d'un espès bosc. Té unes dimensions considerables: 60 metres de llarg, uns 15 metres de profunditat i 3 metres d'alçada i està orientada al sud-oest. El sòl de la cavitat presenta un sediment marró-vermellós amb la presència d'alguns blocs calcaris despresos del sostre. La potència estratigràfica establerta el 1943 era de 1'75 metres i es distingeix alternança d'estrats, alguns argilosos i altres amb poc gruix i consistència tova, interpretats segons concepció dinàmica.
    S. Vilaseca va observar una sèrie de gravats esquemàtics, no localitzats posteriorment. El material arqueològic està constituït per la part superior d'una urna (25 fragments) de forma bitroncocònica, amb una vora convexa. La decoració complexa: llavi imprès, la vora incisa amb motius de zig-zag; l'inici del cos té una combinació de meandres incisos amb impressions i acanalats. Es trobaren també fragments amb decoracions d'acanalats combinats amb impressions, o amb incisions amb motiu d'espina de peix.
    Del material publicat per S. Vilaseca se'n desconeix la posició estratigràfica.

La fitxa del jaciment a Inventari del patrimoni arqueològic i paleontològic de Catalunya, Perafita, va ser feta per M. Molist. 17 /7/84 i revisada per Walter Cruells 08/1990.

L'excavació del jaciment es va fer vers els anys 1940 per E. Fossas i S. Vilaseca. El material es va ubicar en el Servei d'Investigacions Arqueològiques de la Diputació de Barcelona, i actualment es troba dipositat al magatzem del Museu d'Arqueologia de Catalunya (C. Pedret, 95. Girona) sota el nom de Balma de Can Heures.

VILASECA, S. (1943). "La balma de ca N'Eures. Termino de Perafita. Provincia de Barcelona". Ampurias, V. Barcelona, pp. 267-269.
    Inventari de patrimoni arqueològic de Catalunya. Perafita. Àrea de Coneixement i Recerca, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya.