Balma de la Mesquita o de la Clota
Tavertet

Osona
    Santa Cília
    Pel corriol que surt al nord de la capella de Santa Cília, en direcció a la zona de la Clota.

Jaciment arqueològic
    Medieval
    XII-XIII
    Dolent
    En estat ruïnós.
    Patrimoni arqueològic i paleontològic NNSS 2003, zona de protecció especial.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, CC.AA: 8064.
    Difícil
    Sense ús
    08280A001000260001KS
    Virgínia Cepero González

La balma de la mesquita es troba al corriol que surt al nord de la capella de Santa Cília, en direcció a la zona de la Clota. És de difícil localització.

La balma fa uns 9 m de llargada i té sortida a llevant i a ponent. Presenta restes de murs de pedra.

L'indret i l'entorn han estat objecte de dues prospeccions arqueològiques: la primera l’any 1987, dirigida per Assumpta Serra, i la segona, l’any 1992, dirigida per Isabel Serrat, que han permès determinar una possible relació contemporània amb el mas de la Clota, i un probable ús de la cova com a hàbitat familiar, en època medieval.

Hi ha un camí que mena del mas, passa per sota de la balma i segueix cap a la balma del Sucal.

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Carta Arqueològica. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2016) Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya (Tavertet).

PARÉS i GANYET, Q. (2001) La Despoblació rural i les masies del Collsacabra (2ª edició). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 315-316.

SERRA i CLOTA, A. (1989) Memòria de les prospeccions Medievals a Tavertet: anys 1987 i 1989. Mem. núm.: 480. Àrea de Coneixement i Recerca de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya.

SERRAT, I.; SERRA, A. (1992) Informe prospeccions medievals al terme de Tavertet. Àrea de Coneixement i Recerca de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya.

SEVILLA, R. (2004) “Balmes amagades del terme de Tavertet II”. Els Cingles de Collsacabra, núm. 52. Tavertet: Amics dels Cingles de Collsacabra, p. 24-27.