Ball del Vi de Vallirana - Ball de la Verema

Música i dansa
    Científic
    Adriana Geladó Prat

Ball de moviments suaus i tonada senzilla que es balla en parelles mixtes, al voltant d'una portadora plena de raïm. Els balladors porten un gotim de raïm en una mà i, després de la dansa, se'l mengen tot passejant per l'espai on ha ballat. Les dones porten pàmpols de cep al pentinat, mentre que els homes els duen a les barretines. Es tracta d'una melodia de 16 compassos amb les parelles encarades i amb les mans dretes agafades. Dues passes a la dreta i dues a l'esquerra tot balancejant el cos. Després es repeteix el mateix esquema endavant i endarrera, i acaben fent un rístol (amb les mans agafades fent un arc per damunt del cap, la balladora passa per sota fent un giravolt). En origen ho repetien tres vegades, tot i que es pot fer il·limitadament.

Aquests tipus de balls eren comuns a les poblacions vinateres un cop finalitzada la verema. Estaven dedicats a les divinitats de la vinya i eren una mostra d'agraïment pels fruits recollits, sobretot en collites abundoses. A mitjans del segle XX, però, els balls havien perdut el seu caràcter tradicional i foren reemplaçats per balls de sala normals amb una orquestra. A Vallirana, el ball del vi era propi, amb una melodia simple i els moviments molt semblants als del ball de garlandes de Sant Quintí de Mediona. Fou recuperat l'any 2012 en motiu de la 1ª Fira del Vi i del Cava de Vallirana, que es celebra cada any pel mes de juny. El folkorista Joan Amades, en el seu cèlebre Costumari català, recull la partitura de la tonada del ball. La transcripció musical és obra del mestre J. Tomàs.

AMADES, Joan (1950-1956). Costumari català: el curs de l'any. Barcelona: Salvat, p. 1037-1039, 1090-1091. Https://www.youtube.com/watch?v=Q4lnWfhU488 (Consulta: 31-05-2017). LORENZO RUBIO, César (2001). "Les festes al Baix Llobregat segons el Costumari català de Joan Amades". Materials del Baix Llobregat, 7, p. 57. RICH LLORENS, Judit (2015). Inventari del Patrimoni Cultural de Vallirana. Treball de pràctiques UAB / Ajuntament de Vallirana. SAURET I CATASUS, Jaume; GONZÁLEZ MORENO-NAVARRO, Manuel (1989). Vallirana. Dades històriques (904-1900). Homes, fets i gents. Vallirana: Amics de Vallirana, p. 252.