Ball de diables de Ribes

Obert
    Lúdic
    Ajuntament de Sant Pere de Ribes. Pl. de la Vila, 1
    Marta Lloret Blackburn - Antequem, S.L.

Els balls de diables participen en les celebracions més emblemàtiques del municipi, com són les Festes Majors de Sant Pau i de Sant Pere. Els anomenats diables surten en cercavila, junt amb els gegants, el drac i els altres balls populars. Les figures més representatives són Llucifer, la Diablessa i l'Àngel, que s'acompanyen d'un grup de diables de diferents categories. Llucifer i la diablessa sostenen ceptrots i els diables maces, on s'hi fixen les càrregues que fan explotar al ritme del ball, marcat amb el repic dels timbalers. La indumentària és feta amb roba de sac, reforçada amb una capa que incorpora dibuixos de ceps. L'Àngel porta la mateixa vestimenta però de color blanc i blau. El punt àlgid de la seva actuació són els versos satírics, relacionats amb fets i personatges de la població. L'Àngel, Sant Miquel, Llucifer, la Diablessa i alguns diables reciten els versos amb una cantarella de veu distorsionada, on s'intercalen passos de ball al ritme dels tambors.

L'antecedent del ball de diables era una petita representació amb versos satírics en què hi participaven el Bé i el Mal. Es coneix que fins a l'esclat de la Guerra Civil va representar-se a Ribes com a mínim en quatre ocasions. A mitjans del segle XX es van recuperar una sèrie de balls populars que s'havien deixat de fer, entre els que trobem el ball de diables. L'any 1951 es va fundar la Colla de Diables, que ha participat en totes les festes majors des d'aleshores fins als nostres dies. Des de fa uns anys s'han recuperat els versos satírics tradicionals.

COLL, X. (19--). El Ball de Diables de Ribes. Sant Pere de Ribes: Comissió de Festes.